Hlavní obsah

Boris Giltburg a manželé Jarůškovi natočili Dvořákova klavírní tria: Největší ocenění už jsme dostali

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hudební skladatel Antonín Dvořák napsal za svůj život čtyři klavírní tria. Před pár dny vyšlo album s jejich nahrávkou v provedení izraelského klavíristy Borise Giltburga, houslistky Veroniky a violoncellisty Petera Jarůškových, členů Pavel Haas Quartetu.

Foto: Supraphon/Marco Borggreve

Zleva Boris Giltburg, Veronika Jarůšková a Peter Jarůšek, hudebníci, které spojila Dvořákova tria.

Článek

Jakou pozici ve Dvořákově tvorbě klavírní tria mají?

Jarůšek: Dvořák je náš milovaný skladatel a ta tria se linou celým jeho životem. První je takové jarní, čerstvé. Druhé je o poznání melancholičtější, neboť reflektuje smrt jeho dcery Josefíny, třetí je velká symfonie pro tři nástroje a ve čtvrtém, nazvaném Dumky, vykompenzoval všechen svůj um a talent. I proto jsou v jeho tvorbě všechna důležitá.

Jelikož jde o klavírní tria, nabízí se úvaha, že právě klavír je pro ně nejdůležitější. Z nahrávky je nicméně patrné, že to tak není.

Jarůšek: Ta úvaha se nabízí, to je pravda. Ve skutečnosti jsou ale všechny tři nástroje v rovnováze. Není to tak, že smyčce doprovázejí klavír. Ten je však největší nástroj ze všech, a proto jsou v klasické hudbě tria s klavírem nazývána klavírní.

Vy a vaše manželka Veronika jste kvůli této nahrávce dočasně opustili své domovské těleso Pavel Haas Quartet. Znamená to něco víc?

Jarůšek: Nikoli, členy Pavel Haas Quartetu jsme stále. Vždy jsme se soustředili a soustředíme hlavně na svou práci v něm. Když jsme ale v roce 2014 potkali Borise a začali s ním jako kvarteto spolupracovat, vzniklo mezi námi velmi silné hudební i lidské pouto. V roce 2018 pak dostal nabídku, aby v Bruselu odehrál Šostakovičovo trio, a ke spolupráci na něm oslovil Veroniku a mě.

Jarůšková: Náš dvořákovský projekt má kořeny v době před dvěma lety, kdy festival Dvořákova Praha oslovil Borise jako kurátora pro realizaci všech Dvořákových trií. A on se opět obrátil na nás. Odehráli jsme je nejen na Dvořákově Praze, ale i na dalších koncertech ve světě. Když jsme později jednali se Supraphonem o tom, jak bude pokračovat naše spolupráce, došlo i na tento projekt.

Album jste natáčeli pod dohledem britského producenta Andrewa Keenera v usedlosti Wyastone Leys v údolí řeky Wye na anglicko-velšském pomezí. Jak to prostředí atmosféru natáčení ovlivnilo?

Jarůšek: To studio je v podstatě v lese, hned vedle řeky, celý den tam zpívají ptáci a je tam nádherně vidět západ slunce. Koho by to neovlivnilo? Minimálně podprahová inspirace tam určitě byla.

Giltburg: Nahrával jsem tam už více alb. Pro soustředění se na tvorbu, umění a interpretaci je izolace od civilizace, kterou to místo nabízí, skvělá. V mé představě je navíc příroda jedním ze zásadních aspektů Dvořákovy hudby, takže to místo bylo pro nahrávání výborně vybrané.

Budete spolu nahrávat ještě další klavírní tria?

Jarůšek: Žádné nahrávání zatím v plánu nemáme, ale je možné, že ještě někdy nějaké přijde. Existuje spousta jiných krásných trií, která bychom s chutí natočili. Mnohá jsme už dokonce společně hráli. Pro několik nadcházejících sezon máme dohodnutých pár společných koncertů.

Dvořákova klavírní tria jsme už ale provedli mnohokrát předtím. Teprve když v nás jejich interpretace dostatečně uzrála, natočili jsme je na album.

S Pavel Haas Quartetem jste zvyklí dostávat za svá alba prestižní hudební ceny. Myslíte, že bude oceněna i deska Dvořákových trií?

Jarůšková: Především doufáme, že ji ocení běžní posluchači. Když si ji poslechnete ve sluchátkách, máte pocit, že sedíte ve studiu hned vedle nás. Chtěli jsme, aby to tak bylo, v tomto ohledu se nahrávka mimořádně povedla. Pracovali jsme koneckonců s jedním z nejlepších nahrávacích týmů v Anglii.

Ocenění jsou milá, ale nejsou tak důležitá. Dvořák složil svá tria pro lidi a my je pro lidi nahráli.

Jarůšek: Hudebním cenám se nebráníme, největší kompliment už jsme ale dostali. Hlavní producent alba Andrew Keener má za sebou více než tisíc pět set nahrávek a je v Anglii skutečná legenda. Když jsme natáčení dokončili, telefonovali jsme si a on mi řekl, že je to tak úžasné cédéčko, že pokud existuje spravedlnost, získáme za ně všechny ceny.

Že mi to řekl právě tenhle pán, je pro mě víc než všechna ocenění, která bychom mohli dostat.

Reklama

Související témata:
Peter Jarůšek
Veronika Jarůšková
Boris Giltburg

Výběr článků

Načítám