Hlavní obsah

Belgický indie film i příběh Patti Smith na karlovarském festivalu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mezi tituly jedné z nejpopulárnějších sekcí MFF Karlovy Vary, která mapuje nemainstreamový filmový pohled na svět, se letos objeví i pozoruhodná trojice debutů z Belgie, Izraele a Velké Británie. Navíc jsou tu hudební filmy nejen o Patti Smith.

Článek

Belgický Lhář (Menteur) Toma Geense je sugestivním portrétem neúspěšného mladého muže, stresovaného představami své rodiny, jimž nedokáže dostát. Zaplétá se proto do bezvýchodné spleti lží. Neefektní, formálně strohý snímek bude na festivalu uveden v mezinárodní premiéře.

Bezpečný prostor Orena Gviliho

Stejně slavnostní bude uvedení izraelské středometrážní miniatury Bezpečný prostor (Merkhav mugan) Orena Gviliho, která na pozadí konkrétních historických skutečností dospívá k obecnému poselství o významu rodiny a lásky. Odehrává se za druhé libanonské války v roce 2006 a vlídně civilním tónem popisuje přípravu jedné svatby, jejíž účastníci řeší praktické i osobní problémy ve sklepním krytu a mezi běžnými rodinnými konflikty počítají výbuchy bomb.

Trval-li ale tento konflikt 34 dní, pak svět, do nějž se z vězení vrací černý Sam (Noel Clarke – i režisér filmu), protagonista Dospělosti (Adulthood), je ve válce stále. Na dohled od romantické čtvrti Notting Hill, v západním Londýně, existuje polosvět násilníků, drogových dealerů a pouličních gangů, který Sam před šesti a půl lety opustil, když jako patnáctiletý kluk zabil.

Dnes se vrací do míst, kde po sobě zanechal spoustu bolesti a hořkosti a kde mezitím do ulic vyšla nová generace drsných hochů. Sam musí najít odpuštění těch, kterým ublížil a zároveň se pokusit přežít pomstu, která nevychladla. Snímek, hnaný rytmem rapu, je autentickým obrazem životní reality, v níž dospělost je jedinou cestou k přežití.

Patti Smith a karlovarská hudební odysea

Ani letos nechybí na MFF Karlovy Vary sekce Hudební odysea, ve které od roku 2003 publicista Pavel Klusák představuje aktuální setkávání filmařů a hudebníků. Film Patti Smith: Dream Of Life  je jedinečným portrétem velké básnířky, výtvarnice a „poeticky zuřivé“ rockerky. Snímek sleduje newyorskou kultovní „punkovou kněžku“, která tento styl silně přesahuje: už jen nezměrnou energií, kterou vkládá do služeb umění. Snímek fotografa a filmaře Stevena Sebringa o rocku, spiritualitě a sebevyjádření měl úspěšnou světovou premiéru na festivalu Sundance a vzápětí zaujal i Berlinale.

Hudební odysea uvede také českou premiéru prvního velkého dokumentu o předčasně zesnulém autorském rockerovi Dežovi Ursinym, nezařaditelné osobnosti československé hudby. Režisér Peter Krištůfek shromáždil v Momentkách archivní záběry i výpovědi Ursinyho blízkých – včetně rockerova „dvorního“ básníka Ivana Štrpky a varhaníka Mariána Vargy.

Příznivci současné nezávislé scény patrně zajásají nad filmy Vincenta Moona, neúnavného kronikáře, který pro svůj webový archiv La Blogothèque natočil už přes devadesát Take Away Shows – Koncertů přes ulici. K neformálním vystoupením ve výtahu, tramvaji či kavárně plným fantazie, hravosti a filmařské vizuality získal Moon už mnoho hvězd (Sigur Rós, R. E. M., Arcade Fire). V Moonově autorském výběru pro MFF Karlovy Vary je i světová premiéra filmu Malé modré nic o českých hudebnících Ireně a Vojtěchu Havlových.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám