Hlavní obsah

Balet Národního divadla předvede hiphopový Extrém

Novinky, Karolina Zarzycká
Praha

Moderní inscenace tanečního triptychu Extrém vrátí ve středu 17. června baletní soubor Národního divadla na Novou scénu. Extrém spojuje tři choreografie, jež dosud nebyly v Česku uvedeny. Tanečníci budou vystupovat spolu s plyšovým medvědem, diváci uvidí také náročné taneční figury v rytmu hip hopu.

Článek

Divadelní sezónu tak efektně zakončí mimořádná taneční událost. „Scéna Laterny magiky prochází proměnou a Národní divadlo ji začíná znovu využívat,“ potvrdil Petr Zuska, umělecký šéf baletu Národního divadla.

Extrém spojuje tři choreografie, které dosud nebyly v České republice uvedeny. Dvě extrémně odlišné části večera vyústí ve třetí část, zbrusu novou choreografii Petra Zusky. Obsah této světové premiéry, tanečně velice náročné, je tajemstvím.

Malý extrém otevře taneční triptych

Představení se však otevře jiným kusem Petra Zusky. Jeho choreografie A Little Extreme (Malý extrém) měla světovou premiéru před třemi lety v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu a nyní ji diváci mají možnost shlédnout v české premiéře.

Malý extrém je založen na hudebním kontrastu a měl by působit odlehčeně. V rámci hudebního podkladu se střetávají dva hudební světy, jednak současný černý americký hip hop a R&B, na druhé straně v kontrastu s tím relaxační ezoterická hudba pro děti,
choreograf Petr Zuska, šéf baletu ND<br/>

Náročné taneční figury v rychlém sledu však budou obdivovat nejen mladí diváci, milovníci hip hopu. Vedle šesti tanečníků a dvou tanečnic se objeví i plyšový medvěd, což dodává představení i humorný pohled, typický pro českou choreografii.

Poslední dotyk bude ve druhé části

Po zběsilém začátku se ve střední části večera výrazně zpomalí pohyb v díle Jiřího Kyliána The Last Touch (Poslední dotyk), která tu bude mít českou premiéru. Význačný český tvůrce ji vytvořil pro Nizozemské taneční divadlo v Haagu, které je už léta jeho domovskou scénou, jež vedl a s nímž získal světové vavříny.

Tři taneční páry se pohybují na čechovovsky nostalgické scéně v rytmu minimalistického piana Kylianova oblíbeného skladatele Dirka Haubricha. Pojem poslední dotyk evokuje představu posledních úprav dam a pánů před fotografováním ve dřevních dobách fotografie. Dílo s tanečníky baletu Národního divadla nastudovali Nataša Novotná a Václav Kuneš, dlouholetí tanečníci Kyliánova Nizozemského tanečního divadla.

Klíčovým tématem je otázka života a smrti

Petr Zuska si připravil obtížnou úlohu tím, že hodlá takto nabitý večer uzavřít svou horkou světovou novinkou A Little Touch of The Last Extreme (Malý dotyk posledního extrému). Petr Zuska si k osvětlení tématu vzal na pomoc motto od svatého Augustina: „Teprve tváří v tvář smrti se rodí vlastní já člověka.“

Klíčovým tématem vrcholné choreografie tedy bude otázka života a smrti. Oba extrémy, či spíše krajní momenty života, zastupují postavy v této abstraktní choreografii nejkonkrétnější: stařec a dítě. 

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám