Článek
Letos od ledna do konce června se prodalo umění za 557 milionů korun, zatímco ve stejném období minulého roku to bylo 784 milionů korun. Důvodem je hlavně slabší nabídka těch úplně nejdražších děl.
Poprvé klesl také počet vydražených položek pod tři tisíce na 2853. Vhledem k celkově nižší nabídce se ale prodejní úspěšnost za všechny sálové aukce vyšplhala na 52 procent a potvrdila rostoucí trend posledních let. Čtyři aukční síně, Galerie Kodl, Adolf Loos Apartment and Gallery, Arthouse Hejtmánek a 1. Art Consulting, si udržely vysoce nadprůměrnou prodejní úspěšnost přes 80 procent.
Celková horší čísla podle šéfredaktora Artplus.cz Jana Stuchlíka ale neznamenají, že by celý trh s uměním procházel recesí. „Na vině je především slabší nabídka v segmentu nejdražších děl, která se prodávají za miliony korun,“ řekl Stuchlík Novinkám/Právu.
Nejdražším dílem letošního prvního pololetí bylo Zátiší s citrony od Bohumila Kubišty, které se na trh vrátilo po třech letech a u European Arts se prodalo za 28,3 milionu korun. Jediným dalším obrazem, který se dostal nad dvacet milionů korun, byla Hlava muže s dýmkou od Emila Filly, kterou prodali rovněž European Arts za 25 milionů korun. Loni se přitom přes dvacetimilionovou hranici dostala čtyři díla, včetně rekordního Početí od Františka Kupky za 126,5 milionu korun.
„Za více než milion korun se vydražilo letos na sálových aukcích 89 položek. Loni jich bylo 109. Poprvé od roku 2019 se za nejméně sedmimístnou částku prodala méně než stovka položek. A právě v tomto segmentu je třeba hledat i hlavní příčinu letošního poklesu aukčního trhu. Meziročně se celková suma zaplacená za milionová díla snížila z 543 na 331 milionů korun, tedy o 212 milionů korun,“ vysvětluje expert meziročně rozdílné výsledky.

Obraz Františka Muziky Ostrov III se prodal v autorském rekordu za téměř 14 milionů korun.
Důvody mohou být různé
Proč si právě nyní majitelé nechávají ty nejdražší obrazy doma či v depozitářích, není zřejmé. Výsledky celého ročního objemu trhu s uměním může ovlivnit třeba jen deset děl, která v daném období na trh buď přijdou, nebo nepřijdou.
Za rozhodnutím majitele nabídnout dílo mohou stát důvody jako náročná a zdlouhavá jednání mezi aukční síní a klientem nebo složité rozhodování více spolumajitelů.
„Není to masový fenomén, ze kterého by se dal určovat nějaký trend. Tak je třeba se na ta celková čísla dívat,“ míní Stuchlík. V aukcích se letos neobjevil třeba ani jeden olej od Toyen, které v uplynulých letech pravidelně navyšovaly aukční obraty o desítky milionů korun.
Ale i v nejdražším segmentu letos padly autorské rekordy. Obraz Na Otavě z říční série se stal nejdražším vydraženým dílem Václava Špály, a to za 16,1 milionu korun. Novou aukční jedničkou surrealistického malíře Františka Muziky se stal obraz Ostrov III, který jen těsně zůstal pod hranicí 14 milionů korun.
Rekord českého aukčního trhu má obraz Františka Kupky Početí/Danae, který se loni prodal za 126,5 milionu korun.
Tuzemský aukční trh v roce 2024 ale navzdory historickému rekordu a řadě autorských maxim zaznamenal jen mírné oživení. Celkový obrat za vydražená díla vzrostl na 1,5 miliardy korun, což bylo přibližně o 100 milionů korun více než v roce 2023.