Článek
Očekávaný snímek, na němž se podílel i salón Chanel, zpřístupnivší své archívy, měl ve Francii premiéru 22. dubna a v mezinárodní distribuci jej můžeme očekávat od léta.
Chanel stvořila moderní ženu
„Co mě přitahovalo k této postavě, je její divokost, mám také trochu ďáblíka v těle a uznávám svobodomyslnost. Navíc je vidět, že už jsem konečně dospěla do rolí pořádných žen,“ začala prohlašovat pařížská diva, známá třeba z přepisu Šifry mistra Leonarda.
Ve městě nad Seinou vzbudila její novinka okamžitě mnoho pozornosti, neboť Coco Chanel (narozená 19. srpna 1883 jako Gabrielle Bonheur Chanel) je neodmyslitelnou součástí francouzské kultury.
Dáma, která byla známá svými milenci, obávaná pro svoji tvrdost, cílevědomost a nemilosrdnost, provedla v módě 20. let minulého století revoluci. A co víc, změnila i chování a myšlení žen.
Osvobodila je nadobro od svěracích kazajek, od pevných korzetů či secesních krajek a nabubřelých klobouků. Před Coco Chanel vypadaly oblečené příslušnice něžného pohlaví trochu jako „pojízdné klenotnictví či chodící obchod s dortíky“, po ní přestávaly být dekorem pánského doprovodu.
To ona objevila pojem „příležitostné elegance“ a uvolněnou módu například tvídového kostýmu, lakované obuvi na nízkém podpatku s černou špičkou, perlových korálů a proslulých „malých černých“ šatů – od té doby povinné výbavy každé ženy.
Tautou byla jasnou volbou
„Coco Chanel byla někým, kdo začal říkat ne! Tohle já nechci, takhle nebudu vypadat, to si nenechám líbit. Holka z venkova svým novým stylem oblečení stvořila moderní ženu. Hned jsem věděla, že mám co dělat s velkou románovou postavou,“ uvádí režisérka tohoto snímku Fontaineová.

Vlevo herečka Audrey Tautou s režisérkou filmu Coco avent Chanel Anne Fonaineovou na premiéře stejnojmenného filmu.
Sama byla pro tuhle postavu od začátku jasnou volbou. V okamžiku, kdy ji uviděl hlavní návrhář firmy Chanel Karl Lagerfeld, prohlásil, že neexistuje žádná jiná herečka, která by mohla legendární postavu ztvárnit. Tautou dovede napodobit upřený pohled jejích temných očí, eleganci, s jakou Chanel pokuřovala ze své špičky s cigaretou.
A hlavně má její dívčí, skoro androgynní půvab „zrádné bohyně“, která byla vybavena téměř mužskou silou, ale také proměnlivým šarmem mnoha příchutí.
Uspěla, protože pochopila ženské osudy své doby
„Pochopit Coco Chanel znamená porozumět tomu upřenému spalujícímu pohledu tvrdé ženy, jímž dokázala pronikat za fasády a masky druhých lidí. Právě díky němu uspěla, protože nejdříve pochopila ženské osudy své doby,“ myslí si ještě Fontaineová.
Samozřejmě její film stojí za pozornost nejen připomínkou počátků takzvané haute-couture ve Francii, prvními „modely“ Chanel, anebo kouzlem dobového retra a širokých plánů.
Autorka na sebe upozornila už v předchozích filmech Čistírna či Nathalie nebo Dívka z Monaca především svými tichými souboji pohlaví, v nichž se střetávají lidé složité sexuality i různého sociálního původu. Tak je tomu i tady.
Román silné svůdnice a statečné ženy
Mladá Chanel pracovala nejdříve jako šička a příležitostná kabaretní zpěvačka v klubu nevalné pověsti. Nicméně se jí podařilo utéct za mladým důstojníkem a lehkomyslným šlechticem Étiennem Balsanem (hraje jej Benoît Poelvoorde), jenž si mladičkou krásku s pobavením vydržoval – a přitom ji zahanbeně ukrýval před svými urozenými přáteli.
Když se do ní beznadějně (a příliš pozdě) zamiloval, tahle nezdolná kráska už podlehla kouzlu anglického lorda Arthura Capela. A to i přesto, že tenhle Boy, jak si říká, byl předurčen k výhodnému sňatku s urozenou krajankou… Od něho získává peníze na otevření svého prvního butiku.
Příběh Coco Chanel je románem silné svůdnice a statečné ženy, která dokázala uspět v nesnadném světě mužů – a to i krásou a obratností, s jakou je využívala. Nakonec ona je autorkou slavného citátu: „Pokud víte, že se drtivá většina mužů chová jako děti, pak víte všechno.“