Hlavní obsah

Zlý: Řidiči po covidových opatřeních jezdí bezohledně

Ředitel dopravní policie Jiří Zlý v rozhovoru pro Právo popsal, jak se motoristé chovají na silnicích po rozvolnění pandemických opatření a na co se policisté zaměří přes léto.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý na tiskové konferenci k plánovaným prázdninovým akcím v oblasti silničního provozu.

Článek

V roce 2020 zemřelo přes prázdniny při dopravních nehodách 98 lidí, loni sto. Tak nízké počty jste zdůvodňoval covidovými opatřeními. Jaký byl návrat do provozu bez omezení?

Už teď není návrat do normálu moc příznivý. Zaznamenáváme zvýšený počet přestupků. Za prvních pět měsíců letošního roku bylo o 14 tisíc více překročení rychlosti než za celý loňský rok. Řidiči nerespektují pravidla silničního provozu, nedodržují předepsané limity, mnohdy jezdí bezohledně až agresivně. Není to výrazem pouze českých silnic, problémy mají i okolní evropské státy. Po rozvolnění opatření řidiči nenaskočili do normálu, jak by měli.

Na co se tedy při zvýšených dopravních kontrolách v létě zaměříte?

Především na nešvary, se kterými se na pozemních komunikacích pravidelně setkáváme. Zejména tedy na dodržování rychlostních limitů, správnou jízdu v pruzích na dálnicích a rychlostních komunikacích, dodržování zapnutí bezpečnostních pásů, případně zákaz telefonního či jiného hovorového zařízení za jízdy.

Součástí kontrol budou i dechové zkoušky, abychom zjistili, zda řidiči jsou ovlivněni alkoholem či jinými psychotropními látkami. Po diskuzi se zahraničními kolegy jsme se shodli, že v Evropě jsou nejčastějšími nešvary nedodržování rychlostních limitů a používání telefonu za jízdy. Na to se zaměříme při akcích, které se organizují v rámci mezinárodní spolupráce s dopravními policiemi jiných států sdružených pod organizací Roadpol, cílených na nákladní kamionovou dopravu.

Budete při těchto akcích kontrolovat u kamionů i jiné záležitosti? 

Zaměříme se především na technický stav nákladních vozidel, dodržování povinných bezpečnostních přestávek, přetěžování kamionů a dalších povinností řidičů.

Kamerám neunikli. Policie chytila výrazně víc neplatičů dálničních známek

Ekonomika

Jak budou kontroly vypadat?

V rámci akcí je zapojeno více složek, nejen dopravní policie, ale i pořádkové či cizinecké. Spolupracujeme i s expertními jednotkami ministerstva dopravy při kontrolách nákladních kamionů. Dalo by se říct, že dochází v jednom čase na jednom místě k většímu nasazení sil a prostředků zejména na hlavních tazích případně v rekreačních turistických centrech, kde víme, že můžou nastat komplikace.

S prvním náměstkem policejního prezidenta Tomášem Lerchem jste zmiňovali, že prázdniny jsou nejrizikovějším obdobím. Proč?

V prázdninovém období vyjíždí na cesty více motoristů a dalších účastníků provozu, tedy cyklistů. Česko je ve středu Evropy, je tranzitní zemí a projíždí jím spousta řidičů do jiných destinací. Stává se také turistickým cílem. Dochází tak k vyšší intenzitě dopravy.

Muž u dálnice v Plzni házel po autech kameny

Krimi

Často se na silnicích také pohybují řidiči, kteří ještě nejsou vyježdění a nemají tolik zkušeností. Vliv na chování řidičů můžou mít i povětrnostní podmínky. Extrémně teplé dny na psychice řidičům nepřidávají. Proto apelujeme, aby byl vždy ve vozidle dostatek tekutin a pohonných hmot a celá posádka vozidla si dělala pravidelné přestávky, aby byli na jízdu odpočatí.

Je nějaká prázdninová nehoda, která se vám zapsala do paměti?

Nebudu konkrétní. Jsou to vždy nehody, při kterých zahyne více osob, ať už v jednom, či více vozidlech. Takové nehody zanechávají stopy na každém dopravním policistovi, který ji na místě vyšetřuje, ale i na jiných příslušnících, kteří vnímají ty okolnosti případu.

Anketa

Máte pocit, že řídíte jinak než před koronavirovými uzávěrami?
Ano, asi jezdím víc riskantně
4,4 %
Ano, jezdím opatrněji
9,2 %
Žádnou změnu nepozoruju
86,4 %
Celkem hlasovalo 8930 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám