Článek
Kryt kabiny po vzletu nadskočil, nejspíš nebyl dostatečně zajištěný a pilot poté učinil několik špatných rozhodnutí. O letecké nehodě z pražských Letňan Novinky informovaly již v neděli 7. září. Stroj dopadl kousek od vzletové dráhy v tamním lesoparku.
Jeden ze svědků přímo z letiště si údajně všiml problémů s kabinou. „Motor běžel až do nárazu, padákový záchranný systém nebyl aktivován. Meteorologické podmínky pravděpodobně neměly na průběh letu vliv. Svědek, který vzlet pozoroval z letištní věže, vypověděl, že si všiml, jak byla kabina při vzletu pootevřena asi o 5 cm vůči zavřené poloze,“ uvádí AeroWeb a stejnou informaci Novinkám potvrdili i lidé z letecké komunity.
S ohledem na to, že nedošlo k vystřelení padáku, zůstala v letadle neodjištěná patrona. Tu musel zlikvidovat policejní pyrotechnik. Policie uvedla, že mrtvý muž byl ročník 1979 a žena 1953.
„Po plynulém rozjezdu a odlepení od dráhy letoun krátce znovu dosedl, nejprve lehce, poté tvrději. Pilot pokračoval ve stoupání a hlásil potíže s krytem kabiny. Ve výšce přibližně 100 metrů nad zemí zahájil levou zatáčku směrem zpět k dráze 23. Letoun při malé rychlosti a velkém náklonu přešel do vývrtky a po jedné a čtvrt otočce narazil do země,“ uvádí se dále ve zmiňovaném článku, který fakta uvádí „jako předběžnou příčinu na základě dostupných informací.“
Šetření pokračuje
Okolnosti nehody dvoumístného stroje Bristell NG5 zjišťuje Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). „Šetření zatím pokračuje, ohledáváme trosky a čekáme ještě na nějaké expertízy či na výpovědi dalších svědků z letiště a stoprocentně říct, jestli kabina byla či nebyla otevřena, zatím nedokážeme,“ uvádí pro Novinky vedoucí oddělení letových a technických inspektorů Lada Ouhrabková.
„Žádné další informace v tuto chvíli uvolňovat nebudeme, vše je zatím jen předmětem nějakých dohadů a spekulací. Podrobněji se této nehodě budeme věnovat v našem čtvrtletním rozboru v půlce října. Pouze pokud by šetření ukázalo něco závažného, vydáme upozornění s okamžitou platností,“ vysvětluje ředitel nehodového ústavu Vladimír Plos.
Ani letňanskému letišti se nehody zcela nevyhýbají. K jedné tu došlo i 6. září 2023. „Pilotka, ročník narození 1991, při přistávacím manévru utrhla podvozek. Nehoda se obešla bez zranění,“ řekla tehdy Novinkám mluvčí policie Violeta Siřišťová. Pilot dalšího stroje se převrátil a vyvázl s pohmožděninami v květnu 2019.
Problémy se zasunutím podvozku byly 28. srpna 2012 příčinou další havárie. I když se událost obešla bez zranění, policie tehdy výši škody odhadovala na 700 tis. Kč.