Hlavní obsah

Úrazů na elektrokoloběžkách přibývá, některé končí invaliditou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na elektronických koloběžkách se loni v Praze zranilo 303 lidí, 11 z nich vážně. Především šlo o úrazy mozku. Celkem za minulý rok policisté evidovali 4333 nehod s účastí cyklistů, včetně těch na koloběžkách, přičemž 42 z nich nepřežilo.

Foto: Envato elements

Elektrokoloběžka, ilustrační foto

Článek

„Elektrokoloběžky jsou běžné především na území velkých měst. Těch 303 případů, to je jen špička ledovce, u drobných úrazů záchranka neasistovala. Úrazy narůstají s uvolněnými opatřeními po covidu a nárůstem počtu cizinců v Praze,“ řekl při zahájení preventivního projektu Na kole jen s přilbou lékař pražské záchranné služby Prahy Ondřej Franěk.

Podle něj se ve více než polovině z 975 případů úrazů při jízdě na koloběžkách, které pražská záchranná služba v letech 2015 až 2022 řešila, jednalo o poranění hlavy a mozku.

„Úrazy hlavy jsou nejkritičtější, protože dochází k poškození mozku. Ten nemá regenerační schopnost, na rozdíl třeba od kosti. Často tyto případy končí invaliditou a dalšími potížemi, můžou tam být křečové stavy, omezení v práci. Obecně to pak člověka limituje v normálním životě. Riziko je skutečně velké,“ řekl Právu Franěk.

Problém je i alkohol

Záchranáři dále řešili pohmožděniny či zlomeniny kostí. Podle Fraňka k nárůstu počtu zranění při jízdě na koloběžkách přispívá i požívání alkoholu. V roce 2021 pražská záchranka asistovala u 182, tedy šlo o 121 méně než loni.

„Požití alkoholu před jízdou je rizikové, v nočních hodinách zejména. Před covidem v roce 2019 nám vyletěl počet úrazů na 171, protože spousta cizinců sem přijížděla za mejdany a začínal trend sdílených koloběžek. Na ty sice byli cizinci zvyklí z jiných měst, ale nebyli připraveni na naši infrastrukturu, třeba na pražské chodníky,“ přiblížil Franěk.

V infrastruktuře jsou problémem třeba díry na silnicích či kluzké pruhy na přechodech pro chodce. Rizikové je i to, že většina jezdců nenosí přilbu, a to nejen na koloběžkách.

Podle ředitele služby dopravní policie Jiřího Zlého za loňský rok došlo ke 4,3 tisíce nehod s účastí cyklistů, včetně těch na koloběžkách.

„V téměř sedmdesáti procentech neměli jezdci na hlavě přilbu. Čtyřicet dva cyklistů bylo usmrceno, vážně zraněných bylo 286,“ podotkl Zlý.

I proto zástupci policie a Týmu silniční bezpečnosti neziskové organizace Bezpečně na silnicích zahájili třináctý ročník projektu Na kole jen s přilbou. Tým silniční bezpečnosti bude na více než 80 akcích upozorňovat na nutnost jezdit s přilbou.

„Budeme ale také upozorňovat, že se nesmí jezdit po pití s alkoholem, na dávání si pozor na viditelnost či na to, jak správně jezdit s dětmi,“ uvedl ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák.

Samotná policie se pak zapojí stovkou akcí v terénu, její preventisté budou hlídat na cyklostezkách a upozorňovat na nošení přilby.

Sdílené elektrokoloběžky Pražanům překáží na chodníku a padají na auta. Piráti to chtějí řešit zákonem

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám