Článek
Vyšetřovatelé firmu WPA jako právnickou osobu už dvakrát obvinili z přečinu obecného ohrožení z nedbalosti a ohrožení pod vlivem návykové látky, ale dozorující státní zástupkyně trestní stíhání pokaždé zrušila. Nyní policisté vydali třetí rozhodnutí, ve kterém zcela otočili a případ odkládají.
„Nepodařilo se zjistit skutečnosti opravňující zahájit trestní stíhání,“ uvedla bez bližších podrobností plzeňská policejní mluvčí Michaela Raindlová.
Původně policisté firmu stíhali za paragrafy, za které by byl stíhán pilot v případě, že by havárii přežil. Podle nich totiž vrtulník spadl jeho chybou, navíc ho řídil opilý. Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob totiž umožňuje stíhat i firmu, pokud policie dojde k závěru, že její statutární zástupce, kterým v té době Bohumil D. byl, spáchal trestnou činnost v její prospěch nebo v rámci její činnosti.
„Z provedeného prověřování vyplynulo, že Bohumil D. coby jednatel firmy WPA pilotoval vrtulník s osádkou z důvodu prezentace své firmy, tedy vystupoval jako statutární orgán firmy WPA a jednal v jejím zájmu,“ stálo v původním obvinění.
To ale popřel současný ředitel WPA Jiří Heckel. „Let vrtulníkem se uskutečnil mimo plánovaný program setkání. Hosté z Thajska zde navíc nebyli kvůli obchodnímu jednání s naší společností. Navíc vrtulník nebyl ani majetkem naší firmy,“ uvedl Heckel.
Tragédie se stala 5. září 2018. Posádka zemřela v troskách zříceného stroje Robinson R44-Raven, který prorazil plechovou střechu haly v průmyslovém areálu v Domažlické ulici. Z výsledků vyšetřování Úřadu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) vyplývá, že Bohumil D. měl v době nehody v krvi téměř dvě promile alkoholu a přibližně dva týdny propadlé osvědčení zdravotní způsobilosti pilota.

Zřícený vrtulník
„Příčinou letecké nehody byla kombinace přecenění schopností a vyšší hladina alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž při extrémním manévru při letu nízko nad zemí,“ uvedli vyšetřovatelé úřadu.
Podle nich vrtulník po vzletu pokračoval nízko nad zemí a po přibližně dvou a půl kilometru provedl pilot ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a „při vybírání tohoto manévru narazil do střechy výrobní haly“, stojí dále ve zprávě ÚZPLN.