Hlavní obsah

Nájezdníci natankují a bez placení ujíždějí. Pumpaři si zoufají

Právo, Jindřich Ginter

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zaměstnanci čerpacích stanic si zoufají. Nemají se čím bránit proti nájezdníkům. Ti natankují plnou nádrž nebo do kanystrů a bez placení ujedou. Těchto případů, jak Právo zjistilo z výpovědí pracovníků pump, přibývá.

Foto: Policie ČR

Jeden z řidičů, po kterém kvůli ujetí od pumpy pátrala policie

Článek

„Zatímco předloni nám bez placení ujeli dva řidiči, minulý rok jich bylo už dvanáct. Letos to vypadá ještě hůře. Zrovna minulý týden. Přijel dobře oblečený chlap mezi třiceti čtyřiceti lety, v bílém mercedesu, natankoval za 3,5 tisíce korun a odjel,“ svěřila se reportérovi Práva čerpadlářka z pumpy mezi Chotěboří a Kolínem.

Jako na Klondike

Zloději se snažil v odjezdu zabránit řidič vedle stojícího kamiónu. „Když viděl, že ten z mercedesu sedá do auta bez placení, postavil se mu před kapotu. Zloděj jen sešlápl plyn, ani se nesnažil vyhnout. Bylo mu úplně jedno, že by přejel člověka, kdyby ten na poslední chvíli neuskočil,“ vzpomíná čerpadlářka.

I když policie vyloženě k takovému počínání žádnou oficiální statistiku nevede, v jejích úředních záznamech i hlášeních pro veřejnost se to tzv. újezdy od pump jen hemží.

Na první pohled jsou to jednotlivosti z černé kroniky, jenže když se případy spojí, výsledný obrázek je alarmující.

„Případy, kdy řidiči odjedou od pump bez zaplacení, jsou stále častější. Pátráme po dalším z těchto řidičů. Čerpadlářka se za ním rozběhla a pod hrozbou použití obranného spreje vyzývala muže, aby zaplatil. Ujel,“ informovali loni v dubnu veřejnost jihočeští policisté.

„Jen za včerejší den evidujeme čtyři případy nezaplacení natankovaných pohonných hmot na benzínových pumpách,“ stojí v jednom z loňských situačních hlášení ústecké policie.

V jednom z těchto případů řidič natankoval do nádrže auta, zaplatil a odjel. Jenže obsluha poté zjistila, že nemá uhrazenou výtoč z vedlejšího stojanu. Podívali se na kamerový záznam a zjistili, že německy hovořící filuta si z něj „nasosal“ do kanystrů dalších více než 50 litrů naturalu.

Z videozáznamů si zloději vůbec nic nedělají. Spoléhají na to, že identifikace osoby z kamery je obtížná, na autech mají kradené značky. Kalkulují s tím, že policie neví, kam dříve skočit, a že jednotlivá škoda bývá pod pětitisícovou hranicí trestního činu.

Pojišťovna: Obsluha by to platit neměla

„Náš vedoucí je dobrý člověk, neplatíme to, ale holkám na sousedních pumpách to pak strhávají z výplaty,“ řekla čerpadlářka od Kolína. Potíž je v tom, že škody někdo zaplatit musí. Pojišťovny ale na tyto případy firmu ani zaměstnance nepojistí.

„U pojištění odpovědnosti za škody způsobené zaměstnavateli je toto riziko, tedy manko, vyloučeno. Není možné ho z podobné pojistky zaměstnance uhradit,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy. Právníci této pojišťovny jsou ale toho názoru, že firma nemá právo úhrady této škody obsluze z platu strhávat.

„Existuje-li záznam z kamer, kde je vidět, že někdo ujel bez placení, tak by na zaměstnanci neměl zaměstnavatel požadovat úhradu schodku, protože by nemělo jít o jeho odpovědnost. Tak to vidí naši právníci,“ dodal.

Nic nepřekonali, nejsou zloději

„Na odjíždění od stojanu bez placení se nedá nahlížet jako na krádež, proti níž se standardně pojistit lze, protože z našeho pohledu nebyla překonána násilně žádná překážka. Jedná se tedy o podvodné jednání, a takové riziko nepojišťujeme,“ vysvětlil Jan Marek z České pojišťovny.

Podle něho se pro pojišťovny jedná o situace, které „jsou vysoce rizikové i z hlediska možného páchání pojistných podvodů“. Potvrdil, že pojistit se nemůže ani zaměstnanec.

„Pojištění odpovědnosti z výkonu povolání se totiž rovněž uplatnit nedá. Není zde totiž dáno zavinění zaměstnance, a ten dle zákona za toto neodpovídá,“ dodal Marek. Jinými slovy: zaměstnanci sice za nic nemohou, jenže v praxi za zloděje zaplatí. Nebo na to doplácí firma.

Platit předem

Čím se bránit? Některé pumpy se během nočního provozu uchylují k metodě nejprve plať – pak tankuj. Motorista sdělí u pultu částku, za kolik bude čepovat, uhradí ji, a obsluha stojan přes počítač uvolní jen do tohoto předem daného limitu.

„Přes den je to nereálné. Bylo by to prý nepohodlné pro zákazníky a firmě by to kazilo tržby. Nějaké retardéry s hřeby, které by se aktivovaly na výjezdu, jsou k ničemu, protože pak vám ptáček řekne, že chtěl jen přeparkovat a ještě mu budeme platit škodu na autě,“ krčí rameny čerpadlářka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám