Článek
Stav bdělosti za volantem platí pro řidiče celoročně po každém otočení klíče ve startování, jsou ale období, které si žádají otočit pomyslným kolečkem na ovládaní bdělosti přeci jen, jak se říká, „volume doprava“.
Mokré listí spadlé na podobně vlhké vozovce hrozí smykem, časté mlhy a brzy tma. Tuhle směs okolností neblaze ovlivňující podmínky pro jízdu přináší podzim, navíc s typicky prodlužujícím se stínem doprovázeným ostrým sluncem. A k tomu lesní zvěř, která se obvykle znenadání objeví na silnici.
„Jako je jaro typické zvýšeným pohybem mláďat, která nejsou zvyklá na auta a často vběhnou na silnici bez varování, tak podzim pak přináší období říje, kdy se zvěř stává neklidnou a více migruje,“ varovali řidiče odborníci z webu Portál nehod, který se věnuje osvětě v oblasti dopravy zejména s ohledem na riziková místa a roční období.
Policejní statistiky ukazují, že naposledy počet střetů řidičů ve vozidlech s lesní zvěří výrazně stoupl v roce 2019, kdy se stalo těchto nehod 15 510 oproti 12 394 v roce 2018. V následujících letech počty postupně klesaly až na 14 402 v roce 2022, načež v roce 2023 následoval pokles rovnou o více než tři tisíce na číslo 10 853.
Loni už bylo těchto nehod něco málo přes devět tisíc a letošek vypadá značně nadějně, protože ve statistikách se zatím uvádí v období od ledna do srpna jen 2163 střetů s lesní zvěří. Ve zmíněných letech policisté řešili celkově v průměru vždy kolem 95 tisíc nehod.
Střety aut se zvěří sice nepatří k nejčastějším nehodám, stejně se ale na statistikách podílí nemalou měrou. Nejčastěji se řidiči svými auty střetávají s dalšími jedoucími či zaparkovanými vozidly a v součtu to pak dělá obvykle kolem 50 tisíc nehod ročně, další příčky obsazují s počtem kolem šesti tisíc havárie samotných vozidel, pak je to průměrně tři tisíce střetů s chodci a dohromady kolem pěti set případů tvoří kolize aut s vlaky a tramvajemi.
Faktem ale je, že s čísly ještě může řádně zamávat právě podzim, který nastoupil v plné síle.
Kromě samotného období odborníci zmiňují i konkrétní denní dobu, kdy je potřeba mít se za volantem obzvlášť na pozoru.
Nehodovost prakticky kopíruje východ a západ slunce.
„Analýza Portálu nehod ukazuje, že nejvíce kolizí se zvěří dochází brzy ráno (kolem 5. až 6. hodiny) a poté večer mezi 17. a 22. hodinou, tedy přesně v době, kdy se střídá den a noc a zvířata přecházejí z lesů a polí na silnice. Na jaře tak riziko vrcholí už kolem čtvrté hodiny ranní, zatímco v zimě až po sedmé,“ zmínili experti s tím, že nehodovost prakticky kopíruje východ a západ slunce během roku.
„To znamená, že i když se roční období mění, vzorec zůstává stejný - nejvíce střetů nastává při ranním rozbřesku a večerním stmívání,“ dodali odborníci z portálu o nehodách v dopravě.
Varování v navigaci Mapy.com
Na rizika spojená s cestováním se chystají upozornit pomocí aplikace také Mapy.com společnosti Seznam.cz. Jejich navigace bude v reálném čase vyhodnocovat, zda se řidič blíží k rizikovému úseku právě v době, kdy tam podle dat hrozí nejvyšší riziko střetu se zvěří.
Do projektu se zapojila také Česká zemědělská univerzita v Praze, jejíž tým se dlouhodobě zabývá chováním volně žijící zvěře, a proto do projektu vstoupil s rozsáhlými znalostmi o jejím pohybu a chování v různých typech krajiny.
Počty střetů vozidel s lesní zvěří (celkový počet nehod) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
15 510 (107 572) | 14 161 (94 794) | 14 989 (99 332) | 14 402 (98 460) | 10 853 (94 945) | 9 100 (92 217) |