Článek
Ústecký kraj schválil koridor pro trasu vysokorychlostní trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan v červnu 2024. Součástí rychlodráhy má být terminál v Roudnici s parkovištěm pro 3000 automobilů.
Předseda sdružení města obcí Koridor D8 Martin Klečka připomněl, že nebyl vyhodnocen vliv terminálu na rozsáhlé území, které zahrnuje Litoměřicko, Lovosicko a Roudnicko. Ústecký kraj argumentoval, že v 5. aktualizaci zásad územního rozvoje schvaloval pouze koridor pro trasu, nikoliv konkrétní řešení. Krajský soud už dříve v souvislosti s rychlodráhou zamítl žalobu Chlumce na Ústecku a dalších obcí na Litoměřicku.

Mapa ukazuje trasu vysokorychlostní trati v úseku Podřipsko mezi Prahou a Lovosicemi.
Železničáři posuzovali zpočátku zhruba 20 možných tras, pak se výběr zúžil na tři, z nichž dvě odmítlo ministerstvo obrany. Soud uvedl, že krajem schválená aktualizace územního plánu pouze vymezuje koridor pro trasu, nikoliv stavbu samotnou. Podrobnosti, jako jsou kompenzační opatření v podobě protihlukových stěn, se budou teprve zpracovávat až podle konkrétního projektu.
Obce, které se nyní obrátily na soud, nerozporovaly trasu. „Zásadním problémem je terminál Roudnice, který zkrátí dojezdový čas z Roudnice do Prahy na 19 minut. Zásadně se zkrátí dojezd mezi bohatou Prahou a krajem, který se nachází na opačném pólu ekonomického měřítka,“ řekl Klečka po vynesení rozsudku novinářům.
Proti rozhodnutí soudu lze podat kasační stížnost. „Přečteme si odůvodnění a zvážíme další možnosti,“ poznamenal Klečka.