Hlavní obsah

Místo metra měla v Praze jezdit podzemní tramvaj

Komerční článek

Sestoupat po eskalátoru do podzemí a rychle se přepravit po celém městě je dnes pro Pražany samozřejmostí. Využít k tomu můžou 65 kilometrů a 61 stanic metra. Přitom původně měla pod městem vést jen tramvajová trať. Poprvé se lidé mohli metrem svézt v roce 1974. V roce 2028 přijde další milník: nová linka D a první automatické vlaky bez řidiče.

Foto: METROPROJEKT Praha a.s.

Stanice na metru D nabídnou i estetický zážitek a originální výtvarné zpracování. Jako Nemocnice Krč od Jiřího Černického

Článek

První myšlenky na stavbu podzemní dráhy se objevily už v 19. století, výrazný posun ale přišel až v 60. letech 20. století, kdy se zrodila myšlenka podpovrchové tramvaje. S její stavbou se začalo v lednu 1966, teprve později bylo rozhodnuto o tom, že pražským podzemím povede metro. „V tu dobu už ale stále stanice Hlavní nádraží. To, že byla původně určená pro tramvaje, je vidět na uspořádání nástupišť, která počítají s pravostranným otevíráním dveří,“ říká David Krása, generální ředitel společnosti Metroprojekt.

Kvůli přípravě metra vznikl před 50 lety Metroprojekt

Brzy bylo jasné, že příprava metra potřebuje centrální odborné vedení. Proto 1. května 1971 vznikl Projektový ústav Metroprojekt. „Na začátku 70. let bylo na přípravě metra enormní množství práce. Stavěl se první úsek linky C, na kterém za pochodu vznikala ucelená koncepce zcela nového dopravního systému, od provozního uspořádání až po architektonické řešení stanic“ říká David Krása. Ke zprovoznění prvního úseku metra došlo v roce 1974. Šlo o část trasy linky C mezi stanicemi Sokolovská (Florenc) a Kačerov. O čtyři roky později byla zprovozněna linka A v úseku Dejvická – Náměstí Míru. V 80. letech pak byla dokončena řada dalších úseků včetně části metra B Smíchovské nádraží - Florenc.

Foto: METROPROJEKT Praha a.s.

Práce na stavbě pražského metra začaly před 55 lety. Takhle se stavěla stanice metra C Muzeum.

 Metro má dnes 61 stanic a 65 kilometrů tratí

Po revoluci došlo nejprve k prodloužení linky B na Černý most a Zličín, následovala linka C směrem do Letňan a v roce 2015 byla zprovozněna část linky A do Motola. Pražské metro tak dnes má 61 stanic a 65 kilometrů tratí. Brzy ale bude vše jinak. Ještě letos by se měla začít stavět linka D, která bude zprovozněna v roce 2028. Půjde o první linku, na které budou jezdit vlaky bez řidiče. Déčko bude zajímavé i výtvarným řešením jednotlivých stanic. V každé z nich zanechá otisk jiný významný umělec. Garantem tohoto procesu je pražská Národní Galerie a architekt David Vávra.

Díky projektování a přípravě metra vyrostlo v Česku několik generací odborníků, kteří mají vynikající jméno v Česku i v zahraničí. Společnost Metroprojekt tak připravuje celou řadu velkých projektů, od nové železnice mezi centrem Prahy, letištěm a Kladnem až po novou linku metra v bulharské Sofii.

Výběr článků

Načítám