Hlavní obsah

Martin Pajer (Cebia): Tuhle chybu dělá většina lidí, co si kupuje ojeté auto

Komerční článek

Koupit si ojeté auto v dnešní době není těžké, ale nenechat se při tom napálit je už docela oříšek. Jak se vyhnout či bránit podvodům a jakou chybu lidé při nákupu ojetiny nejčastěji dělají, hovoří Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá bojovat proti podvodům tím, že poskytuje informace o tom, co vozidla v minulosti zažila.

Foto: Cebia, spol. s r.o.

Martin Pajer (Cebia) o nákupu ojetých aut

Článek

Jak těžké je dnes koupit si ojeté auto?

Jak se to vezme. Ročně se prodá na 650 tisíc ojetých aut, nabídka je opravdu veliká, takže je z čeho vybírat. Řekněme si ale na rovinu, že většina těch aut není úplně taková, jak se tváří. Takže koupit si ojeté auto těžké není, ale koupit si takové, které je v dobrém stavu a neskrývá žádný problém či řekněme tajemství, je už podstatně těžší.

Jak to myslíte? Auta skrývají tajemství?

Ano, spoustu tajemství. Někdy je to docela detektivní práce je odhalit. Zkuste si tipnout, kolik aut z deseti něco skrývá. Tím myslím, že inzerát neříká o autě všechny důležité informace, nebo v případě některých informací dokonce lže.

U třech aut z deseti?

To je velmi optimistické. Ve skutečnosti je to osm aut z deseti. Tak si vezměte, jaká je pravděpodobnost, že si takové auto koupíte. V lepším případě půjde jen o lež o výbavě, kterou auto ve skutečnosti nemá. Nebo třeba o počtu předchozích majitelů. Když půjde více do tuhého, tak bude prodejce lhát o původu auta. Nejčastěji vám řekne, že pochází z Německa. A ono bude ve skutečnosti třeba z Bosny nebo Rumunska. A moc nevěřte pak tomu, že i kilometrový nájezd, který ukazuje tachometr, bude pravdivý. A když budete mít velkou smůlu, tak bude ještě po totální havárii, třeba i sestavené z více aut.

To jsou hrozné scénáře…

Bohužel je to pro hodně lidí realita. A bohužel je to dříve nebo později dostihne. Obracejí se na nás spousty lidí, kteří jsou zoufalí z toho, jak špatně si při nákupu ojetého auta vybrali. Většinou ale není cesty zpět. Smlouvy bývají psané tak, že se od nich nedá odstoupit. V některých případech jsme pomohli lidem tím, že jsme případ medializovali a on získali aspoň část kupní ceny zpět.

Jaké chyby tedy lidé při nákupu ojetiny nejčastěji dělají?

Že si neprověří její historii. Věří prodejci a nesnaží se získat nezávislé informace o autě. Někteří možná nevědí, jak je získat, přestože stačí zadat do vyhledavače například prověřit auto a naše služba se jim ve výsledcích objeví. Někdo zase šetří, koupí si auto za statisíce a pak nechce obětovat pár stokorun za prověření jeho historie. Jiní věří, že je potkala štěstěna a vlastně ty informace ani vědět nechtějí. Lidé si neuvědomují, jak velký problém je, když si koupí auto bez toho, aniž by věděli, co v minulosti zažilo.

A jak velký problém to tedy je?

Když to vyčíslíme, tak je to problém za desetitisíce korun a velmi často i za statisíce korun. Záleží, jaké auto kupujete, zda je to levnější vozidlo nebo prémiové či luxusní. Řeknu vám to takto: lež o prvním majiteli, což se mimochodem objevuje u třetiny inzerátů, vás přijde na 3-5 % kupní ceny. U průměrně drahého vozu za 300 000 Kč je to tedy 9 000-15 000 korun. Zhruba podobně přeplatíte auto v případě, že kupující lže o jeho stáří nebo původu. Někdy bývají auta o rok či o dva starší, než uvádí inzerát. Pozměněné stáří má konkrétně 19 % inzerátů, 21 % zase lže o zemi původu. Až třetina aut má stočený tachometr, v průměru o 100 000 km, což vás vyjde na 20 % z kupní ceny hned a 20 % zaplatíte za nečekané opravy a údržbu v následujících letech. Takže v průměru je to 120 000 Kč. A zatajená havárie vás přijde na desítky či stovky tisíc korun a navíc to ještě může ohrozit vaši bezpečnost. Přitom více než 99 % inzerátů tvrdí, že je vozidlo v minulosti nehavarované. Například u desetiletých aut je podle statistik po havárii 6 z 10.

Foto: Shutterstock

Zatajená havárie může ohrozit vaši bezpečnost.

Jak se tedy nenechat napálit?

Jedině prověřením historie vozidla před podepsáním kupní smlouvy. Stačí k tomu znát jeho VIN kód, zadat ho na www.cebia.com a do pár minut můžete zjistit, zda má auto vůbec transparentní historii. Můžete se dozvědět, zda bylo v minulosti havarované, jak moc a jak škodu vyčíslila pojišťovna a případně můžete vidět i fotografie vozidla po havárii. Dále si můžete zkontrolovat, zda nemá stočený tachometr, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v kterém roce, kdy bylo poprvé registrované v ČR a ve světě, jak bylo servisované, zda není kradené, jestli není financované leasingem či spotřebitelským úvěrem, zda nebylo provozované jako taxi, jestli odpovídá barva vozidla, jak bylo v minulosti inzerované či jaká je jeho skutečná výbava podle výrobce. Získáte také podrobný návod na kontrolu jeho originality, tedy toho, zda nebylo nelegálně předělané například z více vozů kvůli zakrytí krádeže či totální bouračky. A to už se vyplatí vědět.

To ano, ale co když si chci koupit auto ze zahraničí?

Tak je to pro vás stejné. Prověřit si lze dnes vozidlo téměř z jakékoli země. Hodně informací máme zejména k autům z Evropy či ze zámoří. Postup pro prověření i cena jsou stejné. Je to rychlé, levné a online. A může vám to ušetřit opravdu balík peněz.

Výběr článků

Načítám