Článek
Základem výuky finanční gramotnosti od ČSOB je aktivní zapojení žáků a v tomto duchu se odvíjí i začátek každé hodiny, kdy ambasadoři od dětí zjišťují, co je na penězích nejvíc zajímá.
„Každá skupina je jiná a zajímají ji jiné věci o penězích. Co ale všechny děti spojuje je to, že si chtějí povídat a o financích se velmi otevřeně bavit. Nejdůležitější je dívat se na svět jejich očima. Vysvětlit dluh nebo internetové hrozby desetiletému dítěti není snadné, ale právě ta snaha o srozumitelnost je pro mě obohacující. Člověk si díky tomu znovu uvědomí základy, které často bere jako samozřejmé,“ říká Eva Vízková, zaměstnankyně ČSOB a ambasadorka finanční gramotnosti.
Díky tomu, že výuka probíhá nad rámec školních osnov a vyučující nemusí nutně naplnit celé téma, mají prostor se s dětmi bavit o tom, co je pro ně zrovna aktuální. O penězích se s dětmi všichni ambasadoři baví prakticky a využívají i příběhy, které se jim v praxi v bankovnictví opravdu staly.
„V bance často řešíme případy, kdy někdo naletěl na podvod nebo rychle přišel o peníze. Ačkoliv se intenzivně věnujeme prevenci, podvodníci jsou rychlí a vynalézaví. Tyto konkrétní příběhy předáváme dětem, což si zapamatují víc, než kdyby se učily poučky o tom, jak podvodníkům nenaletět,“ sdělila Vízková.
6 okruhů finanční gramotnosti ve výuce od ČSOB: |
---|
- Peníze |
- Hospodaření domácnosti a rodinný rozpočet |
- Finanční produkty |
- Moderní platební metody |
- Odpovědné zadlužování |
- Rizika v digitálním světě |

Filipův pohár finanční gramotnosti
Jak doma učit děti přemýšlet o penězích?
Komunikace na rovinu a celý rok. To je základ, který rodiče mohou dát svým dětem v rámci finanční gramotnosti. Podle Evy Vízkové mají děti někdy nerealistické představy o penězích nebo nechápou, že každá rodina má jiné rozpočty. „Děti si často na prázdniny vysní spoustu aktivit a pak jsou zklamané. Proto je důležité s nimi řešit rodinné hospodaření otevřeně a celý rok a vysvětlit jim, co to znamená mít vyrovnaný rozpočet,“ radí Vízková.
Pravidelná komunikace navíc pomáhá předejít zklamání nebo dokonce zbytečnému zadlužování. „O penězích mluvme otevřeně, ale v klidu. Dítě, které neví, proč něco nemůže mít, je zklamané. A zklamané dítě je to nejhorší, co rodič může zažít,“ říká Vízková.
Pro mladší děti na prvním stupni základní školy jsou peníze ještě abstraktní a těžko pochopitelná čísla. Proto je pro ně vhodnou pomůckou, jak je ve financích vzdělávat, směnný obchod, na což je o prázdninách víc času.
„Metoda něco za něco je pro menší děti srozumitelná. Například výměna za odvedenou práci jim dává smysl. U starších dětí bych zase poradila zavést pravidelné kapesné, klidně jen pár desítek korun, aby se učily s penězi samy vycházet,“ radí Vízková další způsoby, jak své děti ve finanční gramotnosti posouvat nejen během letních prázdnin.
- osm let jezdí ČSOB učit do škol o hospodaření s penězi |
- 125 877 proškolených žáků |
- 7 846 odučených hodin |
- 1 525 osobně navštívených škol ambasadory z ČSOB |

Generální ředitel ČSOB Aleš Blažek při výuce ve škole
Nejlepší investice? Ta do vzdělání našich dětí
Veškerá výuka dětí i učitelů od ČSOB probíhá zdarma. Vzdělávání dětí ve finanční gramotnosti se ČSOB věnuje dlouhodobě a stojí i za dalšími projekty, které děti ve znalostech o financích rozvíjejí. Pořádá například soutěž Filipův pohár finanční gramotnosti, které se účastní tisíce žáků 6. tříd nebo prim víceletých gymnázií.
S Filipovým pohárem souvisí i speciální sekce Filip v aplikaci DoKapsy od ČSOB, kde se děti hravou formou učí o financích a kybernetických hrozbách. Filip je určen pro děti i rodiče, kterým pomáhá vést debaty o financích. ČSOB společně s Mastercard stojí také za vzdělávacím portálem Penězověda.cz, který obsahuje kompletní podklady pro učitele – skripta, prezentace i pracovní listy –, aby mohli do svých hodin zařadit výuku finanční gramotnosti.