Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Další rána digitalizaci pod pás – Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Digitální přihlašovací systém (DiPSy) na střední školy nebyl ve čtvrtek spuštěn. Vzhledem k problémům, které provází zavedení skoro každého digitálního systému v České republice, to nepřekvapuje. Na poslední chvíli odložené spuštění tak představuje další ránu důvěře v digitalizace.

Foto: Novinky

Alex Švamberk

Článek

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, známé jako Cermat, se omluvilo a slíbilo, že během pátku, nejpozději v sobotu bude vše fungovat, jak má. Dvoudenní zpoždění pro rodiče přihlašující své ratolesti na střední školy nepředstavuje velký problém, zvlášť když si vzpomenou na obtíže, které provázely přihlašování na střední školy loni.

Podporu digitalizaci mezi občany to však nezvedne. Opět nově zaváděný systém nefungoval, což jen podporuje dojem, že Česko je digitálně zaostalé a vláda si s digitalizací neví rady. Stačí si vzpomenout na nedávné problémy se spuštěním „občanky v mobilu“, tedy se systémem eDoklady, který „shodil“ aplikaci pro elektronické recepty. Ale nevytýkejme vše této vládě, už předloni spadl systém pro sčítání lidu a o tom, jak „fungoval a funguje“ systém pro přihlášení do očkování proti covidu, je škoda mluvit.

Že zavádění nového systému mohou provázet problémy, je běžné. Od toho se testuje a provádějí se simulace. Skutečnost, že se na chybu přišlo jen pár hodin před spuštěním, ale ukazuje, že se zase šturmovalo na poslední chvíli, přitom na přípravu bylo dost času. Připojování dokumentů, se kterým měl být problém, zase není nic tak neobvyklého, co by nemělo být odladěné už dávno.

Státní úřady si neumějí dobře vybrat dodavatele IT systémů. Kritika ze strany IT firem, že nedostávají přesné požadavky, co se po nich chce, neobstojí. Dodavatel musí nejen vytvořit systém, ale také zanalyzovat, co je potřeba pro to, aby dobře fungoval. Je to jako v regulaci, nelze od ní oddělit proces identifikace systému, ten musí návrhu způsobu regulace předcházet.

Úkolem Cermatu přitom není prioritně řešit digitalizaci přijímaček. Má hlavně řešit klíčové problémy, jež se schovávají pod bodem Úroveň všeobecného vzdělání, aby se nestávalo, že se k přijímačkám požaduje znalost látky, která se na základní škole neprobírala, a rodiče pak musejí hledat různé kurzy, které jejich potomky na přijímačky připraví – obvykle za patřiční obolus, který znevýhodňuje děti z chudších rodin. Měl by zajistit návaznost jednotlivých stupňů vzdělávání a také se připravit, jaký vliv bude mít na vzdělávání nástup umělé inteligence. Může to však zvládnout, když mu dělá problémy i zajištění fungujícího programu pro elektronické přihlašování na střední školy?

Proponované maximálně dvoudenní problémy nepředstavují problém, pokud se systém podaří zprovoznit. Škody na dále klesající důvěře v digitalizaci se však budou odstraňovat hůře, stejně jako nedůvěra k Cermatu, který za sebou má dlouho historii lapsů ohledně maturit a jejich vyhodnocování.

Reklama

Výběr článků

Načítám