Hlavní obsah

Unesou i sto kilo. Takto v Liberci vyrábějí legendární dětské Tatry 148

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Liberec

V 90. letech její produkce zanikla, před deseti lety se legendární plastová Tatra 148 vrátila na pulty hračkářství. V tradiční podobě, přesto vylepšená. Z potravinářského plastu ji vyrábějí v závodě v Liberci. Podívat se do něj můžete prostřednictvím videoreportáže Novinek.

Unesou i sto kilo. Podívejte se, jak se vyrábí legendární oranžové tatrovky v Liberci.Video: Michaela Bartošová, Novinky

 
Článek

Teplo a hlučno. Tak to vypadá uvnitř libereckého závodu, který kromě hraček posílá do světa i další výrobky z plastu, jako jsou třeba lahve na potraviny.

Na výrobu jednoho 72 centimetrů dlouhého modelu kopřivnické tatrovky spotřebují 2,6 kilo potravinářského plastu. Celkem se hračka skládá z 22 dílů včetně osiček na kola. Výroba i s montáží zabere jen zhruba 10 minut čistého času.

„Plastická hmota ve formě kuliček s přídavkem barevného pigmentu se za teploty 190 °C vstřikuje do formy,“ přibližuje začátek celého procesu jednatel společnosti Novoplast Jiří Vošoust.

Foto: Novinky

Jeden ze strojů v závodě, kde se od roku 2016 dětské tatrovky vyrábějí.

Ač jsou výsledné výrobky barevné, většina granulátu je bílá a pigment, především oranžový a černý, je zastoupen jen několika procenty.

„Následně se hmota zchladí a zhruba po šedesáti vteřinách se promění ve výlisky, jednotlivé díly auta. Ty následně smontujeme,“ říká majitel firmy.

Stroje v ní jedou nepřetržitě 24 hodin a třeba černých koleček na autíčko zvládne jedna mašina vyrobit kolem 18 tisíc za den.

Foto: Novinky

Tady se hračka finálně montuje.

Formy skončily ve sběru

Plastovou Tatru původně vyrábělo družstvo Chemoplast Brno-Maloměřice, v 80. letech ji převzal podnik PF Chuchelná, počátkem 90. let ale výrobu zastavil.

K jejímu obnovení se rozhodla společnost Dino Toys v roce 2014. Po několika letech produkce v Polsku ji kompletně přesunuli právě do Liberce.

„Když jsme se snažili na výrobu z 80. let navázat, tak jsme zjistili, že ty původní formy už jsou zničené, skončily ve sběru. Museli jsme tak vyrobit formy nové. Jejich výroba je velmi finančně nákladná, stávají se součástí strojů,“ vysvětluje Kristýna Miškovská, jednatelka společnosti, která dnes na hračku drží licenci.

Foto: archiv spol. Dino Toys

S tatrovkou vyrůstaly děti od 50. do 80. let minulého století.

„Maska tatrovky zůstává víceméně stejná, má silný charakter, kterého se pořád držíme. Co se změnilo, je pár detailů, hračka je díky nim podstatně bezpečnější,“ dodává.

V kabině už například není samostatný volant, který byl pro děti nebezpečnou malou částí. Teď je vylisovaný.

Korba také unese větší náklad. „U velkých tater uvádíme nosnost 100 kilogramů, dřív to tak nebylo, upravili jsme to, aby si s nimi mohli hrát jak děti, tak rodiče,“ vysvětluje za vydavatele her Václav Miškovský.

Foto: Novinky

Osobně „testujeme“ nosnost Tatry, která je 100 kilo.

Legendární závodní Tatra, která vyhrávala Dakar, je vystavená v Národním technickém muzeu

AutoMoto

Retro oranžová zůstává top

Sázka na nostalgii a vzpomínky mnohých rodičů na jejich dětské hry s tatrovkou na pískovišti se vyplatila. Ročně jich severočeský závod vyrobí na 50 tisíc, menších aut s délkou 30 centimetrů pak 35 tisíc. Putují i do zahraničí, nejvíce vyrážejí do Německa.

Foto: Novinky

Červeno-modrá kombinace je po oranžové druhá nejoblíbenější.

Zájem táhne oranžová klasika. V jiných barvách se v minulosti plastová tatrovka, inspirovaná kopřivnickým náklaďákem Tatra T 148, ani nevyráběla. Dnes je k dispozici více barevných kombinací včetně růžovo-fialové nebo vojenské khaki.

A v budoucnu se budou možná děti na hřišti prohánět se zbrusu novou tatrou, tou dakarskou. Na podobě „sportovního“ modelu spolupracuje výrobce s automobilovým závodníkem Alešem Lopraisem.

Anketa

Máte nebo mívali jste doma na hraní oranžovou tatrovku?
Ano
94,4 %
Ne
4,9 %
Teprve ji budu kupovat
0,7 %
Celkem hlasovalo 10608 čtenářů.

Tatra získala dvě ocenění za design, jedno připadlo vodíkovému stroji

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám