Článek
Projekt v hodnotě 180 milionů rupií (asi 45 mil. Kč) ohlásila radnice Bhópálu před deseti lety, aby zajistila lepší dopravní spojení mezi dvěma čtvrtěmi a ušetřila pendlerům dlouhé čekání na železničním přejezdu.
Jeden z nájezdů 648 metrů dlouhé a osm metrů široké komunikace ale vede paralelně těsně podél trati a u samotného přemostění přichází ostrý roh v úhlu téměř 90 stupňů. Prý to vzhledem ke stávající zástavbě nešlo jinak udělat.
Mnozí si kladou otázku, zda to není z hlediska bezpečnosti provozu nebezpečné, zejména v situaci, kdy by se právě ve zlomu míjela třeba nákladní auta z obou protisměrů. O bezpečném užívání stavby by prý snad šlo uvažovat jen v případě, že by byla určena pouze pro pěší.
This is Bhopal's Aishbagh Railway Overbridge.
— Gems (@gemsofbabus_) June 13, 2025
They could have made a smooth curved turn like the AI version. But instead, we got a sharp, accident-prone 90° turn. 🤦♂️ pic.twitter.com/FjIKNqUF1F
Realita a po zásahu umělé inteligence. Není ale jisté, že v reálu by se dal projekt takto realizovat. Například zda je mezi kolejemi místo na další nosný prvek.
Snímky a videa zpackaného projektu obletěly sociální sítě a vyvolaly takový posměch, že se rozhodl zasáhnout sám premiér svazového státu Madhjapradéš Mohan Jadav.
„Vzal jsem na vědomí hrubou nedbalost při výstavbě mostu a nařídil vyšetřování,“ uvedl podle serveru NDTV s tím, že nechal s okamžitou platností vyhodit sedm inženýrů. Osmý tomu unikl jen proto, že už dříve odešel do důchodu, ale ani jej vyšetřování nemine.
Firma, která most stavěla, a také odpovědný konzultant pro design se ocitli na černé listině, takže by už neměli získat žádnou veřejnou zakázku.
„Most bude znovu otevřen až po odstranění nedostatků,“ zdůraznil Jadav. Práce už začaly s tím, že indická drážní společnost poskytla pro novou verzi projektu větší stavební plochu.