Hlavní obsah

Čech postavil unikátní, zcela věrný, model ponorky

Novinky, jky
VSETÍN

Dvaadvacetiletý modelář Ota Gerža ze Vsetína, který je znám svými unikátními funkčními modely ponorek téměř v celém světě, dokončil vývoj jedinečného systému ponoru založeného na principu užitém u opravdových ponorek. Po čtyřech letech práce a testování tak může být pyšný na dílo, které i jeho zahraniční kolegové označují za vrcholné.

Článek

Gerža představil svůj nový statický systém ponoru už vloni na přehlídce v rakouském Neulenbachu, kde jako jediný Čech zastupoval svoji zemi. "Systém umožňuje ponoření na místě, nejrůznější manévry a díky němu mohu usměrňovat rychlost ponoru," přiblížil už vloni Ota Gerža s tím, že jej používají i běžné ponorky.

Ačkoliv Geržův systém zahraniční modeláře velmi zaujal, on sám stoprocentně spokojen nebyl, neboť podle něj bylo stále co vylepšovat. "Kromě jiného se objevily nedostatky a chyby v konstrukci modelu a těsnění," prozradil Gerža. Proto se rozhodl postavit ponorku novou a vybavil ji novým, vylepšeným systémem.

Ponorka nyní funguje zcela věrně a stoprocentně. "Jdou s ní provést veškeré manévry, umí se vynořit i rychle za pomocí motorů, a to natočením kormidel a odčerpáním vody z balastní nádrže, což se provede vstříknutím vzduchu z přetlakové nádoby. Pokud se má model opět ponořit, vypustí se vzduch z balastní nádrže a model začne pomalu klesat, " dodal Gerža.

Ponorka ho stála roky práce a 40 tisíc korun

Gerža ta, po čtyřech letech vývoje tohoto unikátního systému, může být konečně s výsledkem práce spokojen. "Model, který jsem nyní vytvořil,  je skutečnou kopií ponorky U-667 se všemi jejími detaily a dokáže se vyrovnat zahraničním systémům, jejichž cena je pro českého modeláře nedosažitelná," řekl Gerža.

"Na modelu jsem začal pracovat již před maturitou. Dělám sice na více modelech najednou, ale dá se říci, že jsem na této ponorce strávil čtyři roky. Tento model v sobě má přijímač, který se používá v letadlech. Model jsem samozřejmě zkoušel, dokáže přijmout signál z vysílačky až tři metry pod hladinou. Do součástí modelu jsem dal asi 40 tisíc korun, součástky jsem měl z Německa. Musím si přivydělávat brigádami, rozhodně to není levný koníček," uzavřel pro Novinky Gerža.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám