Astronomové ve vesmíru objevili obří diamant

WASHINGTON

Astronomové objevili ve vesmíru obří kosmický diamant o hmotnosti deseti nonilionů (jednička a 31 nul) karátů. Vznikl krystalizací uhlíku a nachází se v souhvězdí Kentaur přibližně 50 světelných let od planety Země. Informaci přinesl internetový server BBC.

Foto: Sylvie Kročáková

Klášter Plasy, rajský dvůr - právě zde se už v pátek bude konat první promítání

Astronomové přezdívají diamantové hvězdě Lucy s odkazem na známou píseň skupiny Beatles Lucy in the Sky with Diamonds.

Vznik z bílého trpaslíka

Diamant se zřejmě utvořil z jádra bílého trpaslíka, které je tvořeno uhlíkem. Stará hvězda se pod obrovským tlakem později smrštila a následně vyhasla. Vědci již přes čtyřicet let spekulují o tom, že tzv. bílí trpaslíci krystalizují, přímé důkazy však získali teprve nedávno. Bílý trpaslík září a vibruje jako gong.

Největší diamant v galaxii

"Měřením těchto vibrací jsme byli schopni studovat skryté jádro bílého trpaslíka, podobně jako seizmografická měření umožňují geologům studovat jádro Země. Dospěli jsme k tomu, že uhlíkové jádro tohoto bílého trpaslíka krystalizovalo a vytvořilo největší diamant v galaxii," vysvětlil americký astrofyzik Travis Metcalfe, který vedl tým výzkumníků stojících za objevem. Rovněž dodal, že k opracování Lucy by brusič potřeboval lupu o velikosti Slunce.

Největší 530karátový diamant existující na Zemi nese název Velká hvězda Afriky a tvoří součást britských korunovačních klenotů. Byl vybroušen ze surového 3 107karátového diamantu. Dalece větším diamantem by se ale mohlo stát Slunce. Odborníci se domnívají, že asi za 5 miliard let mohlo "zemřít", tedy proměnit se v bílého trpaslíka, a za další dvě miliardy by jeho jádro mohlo vykrystalizovat.