Hlavní obsah

YouTube bude blokovat videa se zavádějícími informacemi o vakcínách

Washington

Technologická společnost YouTube začne na své stejnojmenné internetové platformě blokovat veškerá videa s nepravdivými a neověřenými informace o schválených a běžně používaných vakcínách. Firma rovněž smaže kanály některých význačných aktivistů vystupujících proti očkování. Ti podle expertů nesou část zodpovědnosti za to, že v USA i v jiných vyspělých státech uvadá zájem o vakcinace, napsal list The Washington Post.

Foto: Michael Robert, ČTK

Vakcína od AstraZeneky

Článek

YouTube, stejně jako sociální sítě Twitter a Facebook, začal krátce po vypuknutí pandemie blokovat zavádějící či nepravdivé informace o koronaviru i vakcínám proti covidu-19. Jeho nové opatření se nicméně týká všech běžně používaných očkovacích látek, například proti spalničkám či neštovicím.

Činitel YouTube Matt Haprin listu The Washington Post sdělil, že společnost v tomto ohledu nepodnikla kroky dříve, jelikož chtěla nejprve zasáhnout proti dezinformacím týkajícím se koronaviru. Firma přitom dosud odstranila asi 133 000 videí se zavádějícím či nepravdivým obsahem ohledně covidu-19.

Vlastní zkušenost s očkováním

YouTube nadále umožní lidem nahrávat videa, v nichž budou hovořit o své vlastní zkušenosti s očkováním, například o tom, jaké se u nich projevily vedlejší účinky. Dovoleny budou také vědecké diskuse o vakcínách nebo videa o historických úspěších či selháních očkovacích látek.

Zakázáno pak bude nahrávat videa, v nichž se tvrdí, že jsou vakcíny obecně nebezpečné a závadné, obsahují mikročipy nebo způsobují mnoho zdravotních problémů, například autismus, rakovinu či neplodnost. Platforma opatření zavede ve všech svých jazykových mutacích.

V rámci nového kroku YouTube zablokuje účty dlouholetých odpůrců očkování, jakými je například Joseph Mercola či Robert F. Kennedy, syn někdejšího senátora Roberta "Bobbyho" Kennedyho. Jejich popularita přitom v poslední době raketově vzrostla s nástupem pandemie, při níž se lidé začali obecně více zajímat o očkování.

Dezinformace ohrožují veřejné zdraví. Platformy musí přidat, míní vláda USA

Internet a PC

Podle expertů na šíření dezinformací stojí popularita odpůrců očkování na YouTube do značné míry za rostoucím skepticismem vůči vakcínám z posledních let. Ten je přitom patrný zejména v USA, kde v posledních měsících uvadá zájem o očkování proti covidu-19. Plně imunizovaných je tam nyní 56 procent obyvatelstva, zatímco v Kanadě je to 71 procent a v Británii 67 procent. V ČR je plně naočkovaných asi 55 procent obyvatel.

Provozovatelé sociálních sítí ještě nedávno s odkazem na zachování svobody projevu veskrze odmítali moderovat obsah, který na jejich platformy nahrávají uživatelé. V poslední době však vzhledem k rostoucímu tlaku odborné veřejnosti i politiků přistoupili k určitým opatřením, jejichž cílem je omezit šíření nepravdivých informací, například o volbách nebo právě o tématech týkajících se zdraví.

Americký prezident Joe Biden v červenci prohlásil, že sociální sítě nesou částečně zodpovědnost za šíření dezinformací o vakcínách a že by měly dělat více pro to, aby mu zabránily. Jeho předchůdce Donald Trump se často s technologickými společnostmi dostával do konfliktu, protože podle něj při moderování obsahu na svých platformách systematicky potírají "konzervativní hlasy".

Dezinformace často šíří samotní uživatelé

V posledních měsících se například sítěmi jako lavina šíří dezinformace o koronaviru, na webu jsou jich desetitisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.

Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace týkající se koronaviru šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.

Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.

Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to klidně i několik milionů dolarů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám