Článek
Studie je založena na výzkumu 400 obětí automobilových nehod. Její závěry prokázaly, že lidé, kteří telefonovali s přístroji v rukou, mají šanci bourat až pětinásobně častěji než ti, kteří za jízdy mobil nepoužívají. U osob využívajících hands-free sady je pravděpodobnost havárie, ve které je někdo zraněn, o něco menší, stále je však přibližně čtyřikrát větší než u řidičů, jež mobil při jízdě vůbec nepoužívají.
Vlády řady států světa, například České republiky, Německa, Austrálie či některých států USA, zakázaly telefonování z mobilů při řízení, pokud nejsou využívány hands-free sady. Závěry studie otištěné v časopise British Medical Journal ale ukazují, že by se tyto zákazy měly ještě rozšířit.
"Klíčový vzkaz je, že se potřebujeme v podstatě vyhnout jakémukoli využívání telefonů při jízdě," nastínil poselství studie jeden z jejích autorů Mark Stevenson. Do výzkumu bylo podle něj zahrnuto jak volání, tak posílání sms zpráv. Lidé také zpřístupnili záznamy o voláních, aby mohly být porovnány s časy nehod.
Polovina z více než 400 osob, které byly zkoumány, měla v automobilech nainstalováno hands-free. "Zvýšenou pravděpodobnost srážky však neovlivnilo pohlaví, věk či dostupnost hands-free vybavení," uvedla hlavní autorka práce Suzanne McEvoyová.