Článek
Majáku vévodí červené tlačítko SOS, které se po otevření aplikace objeví jako první. Uživatele zavede na rozcestník tísňového volání. Stačí pouze vybrat a rozhodnout, zda má aplikace odeslat zprávu nebo začít vytáčet hovor na tísňovou linku. Umí zprostředkovat tichý chat s policií, poradit při požáru či evakuaci nebo poskytnout kontakt na nejbližší pohotovost.
„Potřeba mít takovou aplikaci se mi naplno ukázala během tragických událostí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Někde v té oblasti se tehdy pohybovaly mé dvě dcery a já se s nimi v daný moment nemohl spojit,“ vysvětluje spoluautor aplikace Roman Brunik.
Zároveň dodává: „Tichý chat s policií a sdílení polohy proto byly logicky první funkce, které aplikace musela mít. Další se postupně přidávaly až do dnešní podoby, která představuje komplexní nástroj pro krizové situace a prevenci.“

Josef Toman a Roman Brunik, spoluautoři aplikace Maják
Aplikaci spustila ji stejnojmenná nezisková organizace a slouží k řešení krizových situací. Uživatelé ji mohou používat bez registrace, je bezplatná a funguje bez internetu. K tísňovému volání je ale potřeba mobilní signál.
Pokud člověk v tísni nemůže mluvit, je zde funkce zpráva blízkým. Jedná se o bezplatné zprávy ve tvaru „Jsem v bezpečí.“ nebo „Potřebuji pomoct.“ Zároveň se vybranému kontaktu nebo přivolané pomoci odešle i údaj o poloze telefonu.
V případě ohrožení posílá zřizovatel Majáku na mobilní telefon ve spolupráci s policií ČR varování. Řídí se podle toho, jaký kraj si uživatel nastaví. Tato funkce obsahuje fotografie i videa a napomáhá v pátrání po pohřešovaných osobách.
Autoři Maják vyvíjeli osmnáct měsíců a financován byl za peníze soukromých dárců. Podíleli se na ní bývalí i současní policisté a lidé se zkušenostmi z krizových situací. Stáhnout se dá jak na Google Play, tak v Apple Storu.

Takto vypadá mobilní aplikace Maják


