Hlavní obsah

Nenávistných příspěvků a nepravd na sítích obcí výrazně přibylo

Praha

Na sociálních sítích českých samospráv vzrostl za necelé dva roky počet nenávistných příspěvků, polopravd nebo tendenčně zkreslovaných informací o 380 procent. Nejvíce se situace dotýká velkých měst a krajských metropolí. Vyplývá to z analýzy Asociace moderně komunikujících samospráv facebookových stránek 100 obcí a 120 měst.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zatímco ještě v roce 2019 se polopravdy, neověřitelné pomluvy nebo vyloženě zavádějící informace objevovaly zhruba ve třech procentech diskuzních příspěvků měst, ve druhém čtvrtletí roku 2021 to bylo už skoro 15 procent všech příspěvků. A dá se předpokládat, že s blížícími se volbami do obecních zastupitelstev číslo ještě poroste. Vzrostl navíc počet oficiálních profilů měst, kde zavádějící informace v příspěvcích převažují.

„V praxi to znamená jediné. Obec ztrácí kontrolu nad svými informacemi. Každý příspěvek vystavuje riziku překroucení, vzniká prostor pro nepravdivé zprávy a pomluvy, jejichž vysvětlování pak zabírá správcům stále více času,” uvedl zakladatel platformy Mobilní rozhlas Ondřej Švrček.

Hoaxy a polopravdy mají v 82 procentech případů větší množství reakcí než pochvaly nebo konstruktivní připomínky, takže důležité informace zcela zanikají a jejich efektivita se snižuje.

Čemu věří vaše babičky? Unikátní databáze odhaluje dezinformační maily

Domácí

Dezinformace často šíří samotní uživatelé

V posledních měsících se například sítěmi jako lavina šíří dezinformace o koronaviru, na webu jsou jich desetitisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.

Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace týkající se koronaviru šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.

Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.

Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to i několik milionů dolarů.

Facebook je stěžejní kanál pro komunikaci

Facebook je českými obcemi stále považován za stěžejní kanál pro rychlou digitální komunikaci s občany a 79 procent samospráv právě fanoušky na svých facebookových stránkách označuje za největší skupinu obyvatel, kterou jsou schopni okamžitě a efektivně zasáhnout.

Neznamená to však, že by klesala důvěra ve vedení obcí jako takové. Starostové patří dlouhodobě mezi nejdůvěryhodnější státní úředníky a podle průzkumu CVVM, mapujícího důvěru v ústavní instituce z července tohoto roku, si dokonce polepšili. V současné době jim věří 67 procent Čechů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám