Článek
Nejčastěji se na displejích smartphonů zobrazují v tuzemsku nejrůznější sociální sítě, k jejich návštěvě mobilní telefon využívá 86 % uživatelů. Žádnou jinou činnost nedělají Češi častěji.
Druhá příčka v průzkumu patří čtení zpravodajských článků (80 %) a třetí hledání spojů veřejné dopravy (75 %). Velmi populární je také používání mobilů jako navigace (74 %), internetové bankovnictví (63 %) či hledání nejrůznějších služeb a produktů na internetu (59 %).
Překvapivě jen malá část Čechů používá podle průzkumu své chytré telefony jako nástroj k zabavení svých ratolestí (34 %). Nepříliš populární je také hledání nových pracovních nabídek (33 %) či hledání nových partnerů (17 %).
Mobil jako důležitý telekomunikační kanál
„Z dat je patrné, že užívání mobilního telefonu v ČR se nijak výrazně neodchyluje od uživatelských zvyklostí v dalších evropských zemích, v nichž průzkum proběhl,” komentoval výsledky průzkumu Petr Lupač, sociolog z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
„Data potvrzují předchozí zjištění, že mobilní telefon dnes zřejmě představuje nejnepostradatelnější komunikační technologii. S trochou nadsázky se dá říci, že pro většinu populace se mobilní telefon stal dalším, umělým, lidským orgánem – 96 % respondentů jej má vždy nebo obvykle u sebe a pouze osm procent respondentů nechává telefon přes noc v jiné místnosti než v ložnici,“ uzavřel Lupač.
Podle něj je důvod prostý – mobilní telefon se stal velmi důležitým komunikačním kanálem pro udržování vztahů s přáteli a v rodině a také pro navazování nových vztahů. Tato „zakořeněnost” má samozřejmě svoji odvrácenou stránku – třetina respondentů si myslí, že jsou na svém telefonu závislí, a zhruba polovina respondentů tvrdí, že tráví na telefonu příliš mnoho času a snaží se s tím něco dělat.
Může se vám hodit na službě Zboží.cz: