Hlavní obsah

Meta podlehla tlaku EK, reklama na Facebooku a Instagramu se změní

Brusel

Americká společnost Meta se zavázala, že poskytne uživatelům svých sítí Facebook a Instagram v Evropské unii možnost volby u personalizované reklamy. Rozhodnutí je v souladu se zákonem EU o digitálních trzích (DMA). Informovala o tom v pondělí Evropská komise. Novou možnost méně personalizované reklamy by firma měla představit uživatelům v lednu 2026.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto.

Článek

Podle EK budou mít lidé na platformách na výběr mezi sdílením veškerých svých dat a přijímáním plně personalizované reklamy, nebo omezenějším sdílením údajů, jehož výsledkem bude menší přizpůsobení reklamního obsahu. Bude to poprvé, kdy Meta na svých sociálních sítích tuto možnost nabídne.

Rozhodnutí je výsledkem intenzivních jednání mezi EK a firmou Meta poté, co komise v dubnu 2025 shledala, že Meta porušila DMA. EK tehdy udělila Metě pokutu 200 milionů eur (4,9 miliardy Kč).

Na podzim roku 2023 Meta zavedla model nazývaný „zaplať, nebo souhlas“, který uživatelům v Evropské unii nabízel buď souhlas s použitím jejich údajů pro cílenou reklamu, nebo možnost platit měsíční předplatné za používání služeb bez reklam.

EK však dospěla k závěru, že takové nastavení je v rozporu s DMA, které požaduje, aby uživatelé měli možnost využívat základní služby bez podmínky sdílení svých osobních údajů, a to bez nutnosti platit dodatečné poplatky.

Pokud by americká firma Komisi neustoupila, hrozily by jí v EU drakonické pokuty, a to až do výše šesti procent z celosvětového ročního obratu. Pokuty přitom mohou být udělovány opakovaně. Pokud ani poté nebude sjednána náprava, může být dokonce v EU zakázána činnost.

Společnost Meta provozuje řadu populárních sociálních sítí a komunikačních služeb, jako jsou Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger a Threads. Reklama je hlavním zdrojem jejích příjmů, většina výnosů pochází z reklamních aktivit napříč platformami. V roce 2024 její výnosy činily 164,5 miliardy USD (3,4 bilionu Kč).

Co je DSA a DMA?

V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).

Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.

Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.

Výběr článků

Načítám