Hlavní obsah

Kamery v obchodech toho zjistí víc, než si lidé myslí

Novinky, ort

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bezpečnostní kamery jsou v obchodech v dnešní době již naprostou samozřejmostí. Jejich vývoj však poskočil v uplynulých letech mílovými kroky směrem kupředu. Moderní kamerové systémy už dávno neslouží pouze k tomu, aby hlídaly zboží v obchodě před nenechavými zloději. Kamery toho totiž o lidech zjistí víc, než by se mohlo na první pohled zdát.

Foto: Axis

Záběr z bezpečnostní kamery

Článek

Kamery v první řadě slouží v obchodech k tomu, aby minimalizovaly riziko krádeží a následných ztrát. Vzhledem k tomu, že nejčastějším scénářem je situace, kdy je do kradení v rámci organizovaných skupin částečně zapojen personál, kamery musí být instalované na správných místech, například u pokladen či zadních vchodů. Častým nástrojem je pak integrace kamery s pokladnou, kdy je možné ve videu zpětně snadno vyhledat konkrétní zboží, případně okamžitě reagovat, když dojde k podezřelé transakci.

Podle analýzy bezpečnostní společnosti Integoo krádežemi nejvíc trpí provozovatelé velkých nákupních center a supermarketů, kteří odbaví denně až 150 000 položek. Při takovém množství totiž není v moci žádného hlídače vše sledovat, i kdyby měl k dispozici mnoho kamer. Proto je důležité, aby systém dokázal reagovat na incidenty automaticky a okamžitě.

Kamery odhalí krádeže v reálném čase

„S našimi klienty jsme vydefinovali celkem 12 různých typů krádeží, které náš systém v reálném čase odhalí. A pořád se učíme nové,“ zdůraznil bezpečnostní expert Zdeněk Štěpánek ze společnosti Integoo.

Detaily o tom, jak celý bezpečnostní systém funguje a rozeznává jednotlivé krádeže, však prozradit nechtěl, aby nedával zlodějům návod, jak celý systém obejít.

Je nicméně zřejmé, že kamery dovedou odhalit zloděje během pouhých pár minut, a to i v případě, kdy je nikdo nesleduje. „Kamery umí rozlišovat pohyb v různých oblastech záběru. Když se tak z jednoho konkrétního regálu ztratí cenné zboží, manažer si může během pár minut stáhnout jen ty záznamy, kdy byl u regálu nějaký člověk,“ prohlásil David Capoušek, specialista ze společnosti NetRex, která se na zabezpečení pomocí kamer specializuje.

Právě to je podle něj při řešení incidentů zásadní. V reálném čase se obvykle na kamery nikdo nedívá a najít zpětně v mnohahodinovém záznamu zloděje je velmi obtížné.

K dopadení případného zloděje je pak samozřejmě velmi důležité, aby se záznam zachycující celý incident dostal k policii co nejdříve. A na to myslí i samotní výrobci. „Jednoznačným novým trendem ve videodohledu prodejen je zrychlené vyhledávání v záznamech,“ doplnil Capoušek.

Pro marketingové a provozní účely

Obchodníci nicméně mohou kamery využít také k marketingovým nebo provozním účelům. Na moderní IP kamery, které se snadno připojí k internetu a fungují vlastně jako takový malý počítač, je totiž možné nainstalovat prakticky libovolný software.

„Kromě ochrany majetku se dnes kamery v obchodech nejčastěji používají k počítání návštěvníků,“ řekl Dalibor Smažinka ze společnosti Axis Communications, která je největším výrobcem IP kamer na světě.

Počítací kamery jsou obvykle umístěny nad dveřmi a nijak neohrožují soukromí – slouží prostě jako senzor, který vytváří neosobní statistiky. Tato funkce ale přináší různé výhody, mezi něž patří například regulace front u pokladen.

Foto: NetRex

Teplotní mapa ukazuje vytíženost prodejny v konkrétních časových úsecích.

Pokud kamera zaregistruje, že vstoupilo velké množství zákazníků, může dát automaticky signál, že za určitou dobu bude potřeba otevřít novou pokladnu. Počítací kamery slouží například k tomu, aby obchodníci mohli naplánovat přestávky personálu dle počtu zákazníků v určitých hodinách.

Trendem jsou i pokročilejší videoanalytické funkce – například kamery, které identifikují pohlaví a přibližný věk návštěvníků. „Tato funkce funguje jako aplikace, kterou nahrajete do běžné bezpečnostní kamery, podobně jako si stahujete aplikace do mobilního telefonu,“ konstatoval Smažinka.

„Obchodníci tak získávají užitečné statistiky a demografická data, která používají pro plánování kampaní,“ doplnil s tím, že dalším nástrojem jsou takzvané heatmapy. Manažer obchodu si díky kamerám registrujícím pohyb může vytvořit mapu vytíženosti prodejní plochy a vydefinovat tak místa, která jsou nejvhodnější pro vystavení akčních nabídek zboží.

Foto: Quantasoft

Kamery v dnešní době zvládnou rozeznat věk i pohlaví s úspěšností 90 %.

GDPR a kamerové záznamy

Od letošního května je na základě nového nařízení Evropské unie zvaného GDPR zpracování všech osobních dat pod přísnějším dohledem. A to se týká samozřejmě také kamerových systémů.

Hlavní změnou je například to, že každý návštěvník prodejny má právo na přesnější informace o tom, jak se se záznamy z kamer zachází. Na přísnější nároky byla nicméně většina kamerových systémů připravena již dříve.

„Data jsou šifrovaná a přístupy k videu jsou přísně omezené. Záznamy se uchovávají jen po nejnutnější dobu pouze kvůli ochraně majetku a personálu, pak se automaticky mažou, další statistická data z kamer jsou již anonymní,“ doplnil Capoušek.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám