Hlavní obsah

Fenoménu Temu hrozí v EU přísnější pravidla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Internetový obchod Temu je fenoménem dnešní doby. Nákupy doslova za pár korun zlákaly i celou řadu Čechů. Paradoxně rapidní nárůst popularity ale může být pro Temu nevýhodný, tomuto obchodu totiž kvůli tomu hrozí v Evropské unii (EU) přísnější pravidla. Upozornila na to agentura Reuters.

Foto: Florence Lo, Reuters

Internetový obchod Temu

Článek

Temu je součástí čínské skupiny PDD Group. Na evropský trh expandoval tento obchod sice teprve před rokem, ale prakticky okamžitě se stal fenoménem. Díky velmi nízkým cenám a rozmanitým nabídkám přilákala už po šesti měsících tato platforma průměrně 75 milionů aktivních uživatelů z Evropy.

Podle aktuálních pravidel, známých jako zákon o digitálních službách (DSA), musí společnosti s více než 45 miliony měsíčních uživatelů na svých platformách vyvíjet zvýšené úsilí, aby čelily šíření nelegálního obsahu a padělaných výrobků.

Vše tedy podle agentury Reuters naznačuje tomu, že Temu začne být v Evropě svázáno stejnými pravidly jako další velké technologické společnosti – Meta Platforms, Apple, Google, síť X nebo TikTok.

Více práv pro uživatele on-line tržišť. Změny se dotknou i dalších platforem

Internet a PC

O tuto čínskou obchodní platformu se totiž už začali zajímat komisaři, kteří na dodržování DSA dohlížejí. „Jsme s platformou v kontaktu s ohledem na možné označení v budoucnosti,“ potvrdil mluvčí Evropské komise.

Nejde jen o Temu

Nařízení DSA rezonuje v poslední době i v souvislosti s jinými čínskými internetovými obchody, které rovněž vykazují výrazný růst v Evropě.

Například oblíbený internetový prodejce módy Shein minulý měsíc oznámil, že má v Evropské unii měsíčně v průměru 108 milionů aktivních uživatelů, a aktuálně jedná s Evropskou komisí o svém označení podle DSA.

Co je DSA a DMA?

V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o Akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a Akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).

Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.

Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.

Čínští giganti Shein a Temu zahltili kapacitu světové letecké přepravy

Ekonomika

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám