Článek
Starlink si zakládá na tom, že „poskytuje internet kdykoliv a kdekoliv“. Bezproblémová dostupnost sítě je tedy pro důvěru uživatelů klíčová.
Toho jsou si samozřejmě vědomi i další operátoři, kteří již pár minut po výpadku zpravidla sami informují prostřednictvím nejrůznějších komunikačních kanálů uživatele, že došlo k výpadku, co jej způsobilo a kdy bude síť opět fungovat. Běžnou praxí je to u T-Mobilu, Vodafonu i O2 také v Česku.
Zpomalená komunikace. A stížnosti přibývaly
V případě Starlinku ale bylo všechno jinak, jak si na síti X stěžují samotní uživatelé. Desítky tisíc lidí totiž prostřednictvím serveru DownDetector informovaly o nedostupnosti služby už krátce po čtvrteční 21. hodině středoevropského času.
Zástupci společnosti ale poprvé zareagovali až po 22. hodině. „Starlink má momentálně výpadek sítě a aktivně implementujeme řešení. Děkujeme za vaši trpělivost, jakmile bude tento problém vyřešen, sdělíme vám aktuální informace,“ uvedli na síti X.
Starlink is currently in a network outage and we are actively implementing a solution. We appreciate your patience, we'll share an update once this issue is resolved.
— Starlink (@Starlink) July 24, 2025
„Takže po hodině jste se konečně rozhodli informovat zákazníky? Tohle není dobré PR,“ stěžoval si Trent S. „Všichni bychom si zasloužili refundaci. Jsem opravdu zvědavý, jak bude vypadat moje další faktura,“ nebral si servítky uživatel vystupující pod jménem Marvey.
Zpráva o nedostupnosti Starlinku nasbírala tisíce příspěvků, negativních jich přitom byla minimálně polovina.
Musk zasáhl
Patrně i proto se rychle do komunikace vložil přímo Musk. „Provoz bude brzy obnoven. Omlouvám se za výpadek. SpaceX odstraní příčinu, aby se to už neopakovalo,“ napsal ve 22:30 na síť X.
Service will be restored shortly.
— Elon Musk (@elonmusk) July 24, 2025
Sorry for the outage.
SpaceX will remedy root cause to ensure it doesn’t happen again. https://t.co/q1bsTVtMZ7
Odstranit všechny problémy napříč světem ale trvalo ještě několik dalších dlouhých hodin. „Společnost Starlink se nyní z velké části zotavila z výpadku sítě,“ uvedli zástupci společnosti ve 23:23 s tím, že někteří uživatelé mohou mít stále ještě problémy.
„Problém se sítí byl vyřešen a služba Starlink byla obnovena. Chápeme, jak důležité je připojení, a omlouváme se za přerušení,“ stojí v prohlášení Starlinku, které bylo publikováno v pátek v 2:18 středoevropského času.
Hlavní výpadek se podařilo zažehnat od prvního hlášení uživatelů zhruba po 2,5 hodiny. Celá síť byla zotavena nicméně až po pěti hodinách, byť jednotky uživatelů ještě před páteční 5. hodinou ráno hlásily, že mají stále problémy.
Jisté už nicméně je, že nešlo o hackerský útok. „Výpadek byl způsoben selháním klíčových interních softwarových služeb, které provozují jádro sítě,“ doplnili zástupci společnosti.
Problémy i na Ukrajině
Na nedostupnost internetu si stěžovali uživatelé z Evropy, USA, Kanady i Asie. „V Nizozemsku taky mimo provoz,“ hlásil ve čtvrtek před půlnocí Ernst V. „V Itálii také nic nefunguje,“ doplnil ho Vimukthi D.
„Je to totální kolaps, tak velký výpadek internetu jsem v této síti ještě nezažil,“ postěžoval si uživatel Micah F. z USA. Podle ohlasů čtenářů Novinek nefungovalo připojení od Starlinku minimálně dvě až tři hodiny ani v Česku.
Starlink má po celém světě více než šest milionů uživatelů, z toho zhruba dva miliony v USA.
Připojení od Starlinku je klíčové také pro ukrajinskou armádu. Tamní představitelé podle serveru Unian již ve čtvrtek večer informovali, že „satelitní komunikace na celé frontě přestala fungovat“.