Hlavní obsah

Vydělávají miliardy díky podvodným reklamám? Američtí senátoři tlačí na prověrku Mety

New York

Americká politická scéna znovu rozvířila debatu o bezpečnosti sociálních sítí. Dva vlivní senátoři, Josh Hawley a Richard Blumenthal, zaslali tamním regulačním úřadům ostrý dopis, v němž žádají důkladné prošetření reklamních praktik společnosti Meta Platforms. Důvod? Podezření, že její sociální sítě Facebook a Instagram dlouhodobě profitují z inzerce, která má blízko k podvodům nebo dokonce k nelegálnímu zboží.

Foto: Reuters

Aplikace Facebook od společnosti Meta.

Článek

Impuls k jejich kroku přišel poté, co agentura Reuters upozornila na interní odhady Mety. Ty měly naznačovat, že jen během loňského roku mohl technologický gigant utržit kolem 16 miliard dolarů z reklamy, která se podle všeho pohybuje za hranou pravidel – ať už jde o nabízení nelegálních služeb, hazardu či jiných zakázaných aktivit.

Podle interních dokumentů se navíc část takové inzerce na platformách zobrazuje, přestože by měla být podle firemních zásad zcela nepřípustná.

Hawley a Blumenthal proto vyzvali Federální obchodní komisi i Komisi pro cenné papíry, aby se do věci okamžitě vložily. Pokud by se podezření potvrdilo, měl by podle nich následovat nejen finanční trest, ale i vrácení zisků, a především ukončení sporných reklamních praktik.

Meta ovšem obvinění odmítá. Její mluvčí označil senátorský dopis za přehnaný a nepřesný. Společnost prý dlouhodobě investuje do nástrojů, které mají uživatele chránit před podvodným obsahem, a tvrdí, že takový obsah není v zájmu ani jejích platících inzerentů, ani samotné platformy.

Senátoři však zůstávají neoblomní. Odvolávají se na veřejnou databázi reklam, kterou Meta provozuje a která podle nich ukazuje, že se na platformách stále běžně objevují například nabídky nelegálního hazardu, kryptoměnové podvody či klamavé příspěvky napodobující státní programy. A dokonce i reklamy na služby využívající umělou inteligenci ke generování intimních snímků bez souhlasu zobrazených osob.

Problémy jsou i v Česku

Podvodné reklamy na sociálních sítích představují velký problém i v Česku, často se tak šíří například falešné investiční nabídky pod hlavičkou zpravodajského serveru Novinky.cz. Redakce s nimi samozřejmě nemá nic společného. Falešní novináři pouze zneužívají vzhled a logo. Snaží se tak u lidí vzbudit pocit důvěry velkého média, načež jim naservírují „zaručené investiční rady“.

Design serveru Novinky.cz je imitován zpravidla vcelku zdařile, což může i jinak ostražité uživatele zmást. Pozornější čtenáři si však mohou všimnout, že v adresním řádku internetového prohlížeče je úplně jiná doména nebo že odkazy na jednotlivé rubriky v záhlaví podvodné zprávy vůbec nefungují.

Výběr článků

Načítám