Článek
„Pro jednatřicetiletého muže vše začalo koncem září, když přijal telefonní hovor od neznámého muže vydávajícího se za policistu. Pro utvrzení své legendy o člověku, který si chce na jméno volané osoby zřídit účet u jedné z bank, mu údajný policista zaslal prostřednictvím komunikační aplikace i fotografii svého služebního průkazu,“ přiblížil policejní mluvčí Radomír Šiška.
Podvodník důvěřivého muže také informoval o tom, že by bylo vhodné spolupracovat s pracovníkem České národní banky, který by mu pomohl uchránit jeho peníze. A k tomu také došlo.
„V průběhu následného hovoru s domnělým zástupcem banky, který mu také zaslal fotografii svého průkazu, byl přesvědčen k převodu svých peněz na ‚bezpečný‘ účet. Muž v domnění záchrany svých financí odeslal dle instrukcí téměř půl milionu na neznámý účet,“ potvrdil Šiška.
Pachateli či skupině pachatelů tak v případě dopadení hrozí za trestný čin podvodu až pětileté vězení.
Nejčastější podvody, jak je odhalit a nenechat se okrást
Policejní statistiky zaplavují v posledních měsících příběhy nešťastníků, kteří sedli na lep internetovým podvodníkům. Kyberšmejdi přitom používají pořád dokola stejné triky, jejichž prostřednictvím se snaží důvěřivce napálit a často i oškubat. Připravte se na ně a podívejte se, jak se nejčastějším podvodům na síti bránit.
Kriminalisté a bankéři na telefonu
Podobné podvodné telefonáty jsou v poslední době velmi časté. Vše začíná hovorem z neznámého čísla, ve kterém se vám podvodník představí jako policista nebo bankéř. Snažit se vás bude přitom přesvědčit, že se někdo snaží zneužít váš bankovní účet, vaši identitu, nebo že si na vás někdo chce vzít úvěr.
Podfukář se v takovém případě pasuje do role rytíře na bílém koni, který se vás snaží zachránit. Podobné vishingové podvody, jak se falešné telefonáty nazývají, se snaží uživatele vyděsit. Lidé totiž ve snaze zachránit své peníze často podlehnou nátlaku a řídí se pokyny člověka na druhé straně.