Článek
Se svou zkušeností z úterý 9. září se přišla žena svěřit policistům a vylíčila jim celý příběh podvodu. Ten začal jedním z obvyklých scénářů podvodníků a sice telefonátem údajného kriminalisty, který ji měl upozornit na to, že si na její jméno načerpal podvodník úvěr ve výši 600 tisíc korun.
Současně jí okamžitě nabídl pomoc jeho dobrého známého, který měl být ředitelem pobočky České národní banky.
„Ředitel s ženou komunikoval přes aplikaci WhatsApp další dvě hodiny a během této doby jí vysvětloval, že se problém se zmíněným úvěrem dá vyřešit tím, že s jeho asistencí uzavře překlenovací úvěr a banka pak vše srovná tak, aby jí žádný nezůstal. Když na to kývla, navigoval ji a rovnou začal tím, aby si vzala úvěr 800 000 korun kvůli úrokům a poplatkům,“ popsala další děj mluvčí policie Libereckého kraje Ivana Baláková.
Vystresovaná žena poslouchala údajného šéfa banky na slovo a postupovala krok po kroku podle jeho instrukcí. Když se dostala k potvrzení žádosti o úvěr a scházelo poslední kliknutí, náhle jí zamrzl telefon. Telefon proto musela restartovat a tím získala trochu času na přemýšlení.
Pomohl jí také kamarád, který si na internetu vyhledal články o varování před falešnými bankéři, a tam si přečetl, že bankovní úředníci nekomunikují se svými klienty přes WhatsApp.
„Když si svůj mobilní telefon restartovala a údajný ředitel banky ji začal znovu bombardovat přes WhatsApp, už mu hovor nezvedla. V tomto týdnu nás pak o události informovala,“ dodala Baláková.
Nejčastější podvody, jak je odhalit a nenechat se okrást
Policejní statistiky zaplavují v posledních měsících příběhy nešťastníků, kteří sedli na lep internetovým podvodníkům. Kyberšmejdi přitom používají pořád dokola stejné triky, jejichž prostřednictvím se snaží důvěřivce napálit a často i oškubat. Připravte se na ně a podívejte se, jak se těm nejčastějším podvodům na síti bránit.
Kriminalisté a bankéři na telefonu
Podobné podvodné telefonáty jsou v poslední době velmi časté. Vše začíná hovorem z neznámého čísla, ve kterém se vám podvodník představí jako policista nebo bankéř. Snažit se vás bude přitom přesvědčit, že se někdo snaží zneužít váš bankovní účet, vaši identitu, nebo že si na vás někdo chce vzít úvěr.
Podfukář se v takovém případě pasuje do role rytíře na bílém koni, který se vás snaží zachránit. Podobné vishingové podvody, jak se falešné telefonáty nazývají, se snaží uživatele vyděsit. Lidé totiž ve snaze zachránit své peníze často podlehnou nátlaku a řídí se pokyny člověka na druhé straně.