Hlavní obsah

Důchodkyně málem svěřila 400 tisíc podvodníkovi, peníze zachránila zákaznice kavárny

Náchod

Pozorné svědkyni může děkovat za záchranu úspor ve výši 397 tisíc korun důchodkyně, která se chystala předat vybrané peníze z údajně napadeného účtu muži, který je měl zachránit. Jenže telefonický hovor vyslechla minulý pátek v kavárně v Náchodě jiná zákaznice a došlo jí, že starší žena zřejmě naletí podvodníkovi.

Foto: Envato

Ilustrační foto

Článek

Svědkyně na nic nečekala a zavolala policii. Ta na místě zadržela jednadvacetiletého cizince, který se pokusil peníze převzít. Díky rychlému zásahu se podařilo peníze zachránit.

Pravého pachatele nicméně policie zatím neustanovila. Muž si důchodkyni získal sérií falešných telefonátů. Podvodník se po telefonu vydával za policistu i pracovníka České národní banky a seniorku přesvědčil, že její bankovní účet byl napaden.

„Pod záminkou ochrany finančních prostředků ji navedl k výběru celé částky z účtu a jejímu předání ‚bezpečnostnímu pracovníkovi‘. Muž se měl po předchozí domluvě s dosud neustanoveným pachatelem pokusit převzít peníze, které seniorka vybrala na základě manipulativních instrukcí,“ řekla policejní mluvčí Karolína Macháčková.

Obviněného cizince policie stíhá pro zločin legalizace výnosů z trestné činnosti ve stádiu pokusu, za který mu hrozí až šest let ve vězení.

Policie upozorňuje veřejnost, že podobné podvody jsou každodenní realitou. Pachatelé často cílí na seniory, využívají jejich důvěru, strach a manipulaci.

„Vyzýváme občany k obezřetnosti. Nekomunikujte s neznámými volajícími, kteří se vydávají za úřední osoby, a v případě podezření ihned kontaktujte policii. Díky všímavé svědkyni a rychlé reakci policie se v tomto případě podařilo zabránit škodě. Většina podvodů však bohužel končí ztrátou peněz a psychickým traumatem obětí,“ dodala Macháčková.

Co je phishing a vishing?

Internetoví podvodníci neustále hledají cesty, jak napálit důvěřivce. Často k tomu využívají phishing – rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky.

Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont. Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého.

V posledních letech se rozšiřuje také vishing, což je obdoba phishingu. Místo e-mailu ale využívají kyberzločinci metod sociálního inženýrství v průběhu telefonních hovorů.

Podvodníci se v tomto případě příjemcům hovorů představují jako pracovníci banky, kteří zjistili napadení bankovního účtu, případně jako bezpečnostní experti, kteří chtějí zabezpečit jejich počítač.

Kriminalisté a bankéři na telefonu

Podobné podvodné telefonáty jsou v poslední době velmi časté. Vše začíná hovorem z neznámého čísla, ve kterém se vám podvodník představí jako policista nebo bankéř. Bude se vás snažit přesvědčit, že se někdo snaží zneužít váš bankovní účet, vaši identitu, nebo že si na vás někdo chce vzít úvěr.

Podfukář se v takovém případě pasuje do role rytíře na bílém koni, který se vás snaží zachránit. Podobné vishingové podvody, jak se falešné telefonáty nazývají, se snaží uživatele vyděsit. Lidé totiž ve snaze zachránit své peníze často podlehnou nátlaku a řídí se pokyny člověka na druhé straně.

Výběr článků

Načítám