Hlavní obsah

Avast údajně prodává data svých uživatelů

Právo, Martin Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jumpshot, dceřiná společnost antivirové firmy Avast, podle webů Motherboard a PCMag prodává data stovek milionů uživatelů antiviru firmám jako Google, Microsoft nebo Pepsi za miliony dolarů. Jumpshot má zájemcům nabízet informace o každém vyhledávání, kliknutí, nákupu, a to na všech webových stránkách.

Foto: Avast

Logo společnosti Avast

Článek

Antivirus Avast podle Motherboard a PCMag po instalaci začne sbírat data uživatele a Jumpshot s nimi potom pracuje a nabízí je zájemcům. Avast má měsíčně přes 435 milionů aktivních uživatelů, Jumpshot nabízí data 100 milionů z nich. Jsou to uživatelé, kteří souhlasí se sběrem údajů.

Motherboard a PCMag se podařilo získat data zahrnující vyhledávání v Google, GPS souřadnice, návštěvy LinkedIn, videa na YouTube a návštěvy pornografických stránek. Data sice neobsahují osobní data uživatelů, podle webů ale experti tvrdí, že by vzhledem k množství sebraných dat bylo možné uživatele odanonymizovat.

Akcie firmy klesly

Akcie Avastu včera na pražské a londýnské burze prudce klesaly. V Praze odepsaly 9,32 procenta, v Londýně pak 9 procent.

„V prosinci 2019 jsme rychle zareagovali a upravili naše bezpečnostní doplňky prohlížečů tak, aby splňovaly standardy obchodů s doplňky prohlížečů. Současně jsme přestali používat jakákoliv data z bezpečnostních doplňků prohlížeče pro jiný účel, než je jádro našeho antivirového programu, včetně sdílení s naší dceřinou společností Jumpshot,“ sdělila Právu tisková mluvčí Avastu Dominika Kalašová.

Prohlásila, že Jumpshot nezískává osobní identifikační údaje, jako jsou jména, e-mailové adresy nebo kontaktní údaje. „Uživatelé měli vždy možnost odhlásit se a data se společností Jumpshot nesdílet. Od července 2019 jsme zavedli volbu opt-in, tedy možnost pro nové uživatele zvolit si, zda chtějí data sdílet, nebo ne. Nyní vyzýváme i uživatele bezplatného antivirového programu, aby se rozhodli pro možnost opt-in nebo opt-out,“ dodala.

Podle IT odborníků se takto chová řada softwarových firem. „Většina firem, které dělají software nainstalovaný v počítači, má snahu monitorovat uživatele, a to jak pro svou potřebu, tak pro cenné marketingové informace, které se dají dobře prodat. Děje se to dlouhodobě, jenom se o tom moc nemluví,“ řekl Právu expert na kybernetickou bezpečnost Martin Půlpán.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám