Hlavní obsah

Tradiční plagiátorství na ústupu. Tisíce studentů podvádí s pomocí AI

6:36
6:36

Poslechněte si tento článek

V posledních několika letech byly ve Velké Británii odhaleny tisíce případů, kdy vysokoškolští studenti používali ChatGPT a další nástroje umělé inteligence (AI) při testech nebo domácích úkolech. Naopak tradiční podoby plagiátorství výrazně ustoupily, jak ukázalo šetření deníku The Guardian. Jedná se o téměř sedm tisíc prokazatelných případů podvádění a odborníci tvrdí, že jde pravděpodobně jen o špičku ledovce.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

Průzkum porušování akademické integrity odhalil v letech 2023–2024 téměř sedm tisíc prokázaných případů podvádění s využitím nástrojů umělé inteligence, což odpovídá 5,1 případu na tisíc studentů. V letech 2022–2023 to přitom bylo pouze 1,6 případu na tisíc studentů, píše server The Guardian.

Dosavadní údaje do května naznačují, že i v letošním roce počet případů opět vzroste – přibližně na 7,5 případu na tisíc studentů.

Data tak poukazují na rychle se vyvíjející výzvu pro univerzity – snahu přizpůsobit své hodnotící postupy rychlému nástupu technologií, jako je ChatGPT a další AI nástroje pro generování textu.

Podle webu The Guardian v letech 2019–2020, tedy před rozšířením generativní umělé inteligence, představovalo tradiční plagiátorství téměř dvě třetiny všech akademických přestupků.

Během pandemie se podvádění zintenzivnilo v důsledku přesunu hodnocení do online prostředí. S nástupem dostupnějších a pokročilejších AI nástrojů se však charakter podvádění začal výrazně měnit.

„V akademickém roce 2023–2024 počet potvrzených případů tradičního plagiátorství klesl z 19 na 15,2 na tisíc studentů. Na základě předběžných údajů z aktuálního roku se očekává, že tento počet dále klesne na přibližně 8,5 případu na tisíc studentů,“ uvádí se v průzkumu.

Případy akademického podvádění

Deník The Guardian oslovil na základě zákona o svobodném přístupu k informacím 155 britských univerzit s žádostí o data týkající se potvrzených případů akademického podvádění, plagiátorství a zneužití umělé inteligence za posledních pět let.

Odpověď poskytlo 131 z nich, přičemž ne všechny měly k dispozici kompletní záznamy za každý rok nebo každou kategorii prohřešků.

Více než 27 % univerzit uvedlo, že v akademickém roce 2023–2024 ještě neevidovalo zneužívání AI jako samostatnou kategorii nekalého jednání. To naznačuje, že se vysoké školy s tímto novým problémem stále vyrovnávají.

Mnoho dalších případů podvádění s využitím umělé inteligence tak pravděpodobně zůstává neodhaleno. Průzkum Institutu pro politiku vysokoškolského vzdělávání z února zjistil, že 88 % studentů používá AI při plnění studijních úkolů.

Možnosti podvádění vždy existovaly

V loňském roce vědci z univerzity v Readingu ve Velké Británii otestovali vlastní hodnotící systémy – a v 94 % případů se jim podařilo úspěšně odevzdat práce vytvořené umělou inteligencí, aniž by byly odhaleny.

Peter Scarfe, docent psychologie na zmíněné univerzitě a spoluautor průzkumu uvedl, že možnosti podvádění vždy existovaly. V současnosti však podle něj vzdělávací sektor čelí nové výzvě – přizpůsobit se umělé inteligenci, která představuje zcela odlišný typ problému.

„Myslím si, že odhalené případy představují jen malou část skutečného rozsahu problému. Detekce umělé inteligence je zásadně odlišná od tradičního plagiátorství, kde lze ověřit zkopírovaný text,“ popsal problém Scarfe.

„Pokud máte podezření na využití AI, je skoro nemožné to s jistotou prokázat – bez ohledu na to, co uvádí detekční nástroje, pokud je vůbec používáte. Navíc je tu oprávněná obava z falešného obvinění studentů,“ dodal.

Dle Scarfa není možné jednoduše převést všechna hodnocení studentů na osobní formu. Zároveň by měl sektor uznat, že studenti budou AI používat. A to i když jim to bude zakázáno.

Studenti, kteří chtějí podvádět pomocí generativní umělé inteligence, mají k dispozici spoustu online materiálů. Deník Guardian našel jen na TikToku desítky videí, která studentům nabízejí AI nástroje pro parafráze a psaní esejí.

Tyto nástroje pomáhají studentům obejít běžné univerzitní detektory AI tím, že například humanizují text generovaný ChatGPT.

„Pokud student ví, jak s výstupem pracovat a umí jej vhodně upravit, je velmi obtížné zneužití umělé inteligence prokázat. Přesto doufám, že i tímto způsobem se studenti stále něco učí,“ uvedl Thomas Lancaster, odborník na akademickou integritu z Královské univerzity v Londýně.

@sensi_1437

I love AI😛 #uoft #uni #university #student #studentstruggle #universityoftoronto #studentlife #studytok #fyp #semester #relatable #ai #website #humanizer #studentlife #5min #essay #assignment

♬ original sound - Meme page

AI jako přirozená součást studia

Na základě svého průzkumu deník The Guardian oslovil několik studentů s žádostí o komentář k využívání umělé inteligence při studiu. Jména byla kvůli zachování anonymity změněna.

Harvey, který právě dokončil poslední ročník oboru obchodní management na univerzitě v severní Anglii, uvedl, že AI využíval k vytváření nápadů, navrhování struktury zadání a generování návrhů odkazů. Podle něj většina jeho spolužáků tyto nástroje nějakým způsobem používá.

„ChatGPT se objevil zhruba ve stejnou dobu, kdy jsem nastoupil na vysokou školu, takže byl od začátku přirozenou součástí mého studia,“ vysvětlil.

„Nemyslím si, že by většina lidí slepě kopírovala jeho výstupy. Spíš ho používáme pro inspiraci a tvorbu nápadů. Vše, co z AI získám, si pak kompletně přepracuji podle sebe,“ dodal.

Amelia, která má za sebou první ročník studia hudebního managementu na univerzitě v jihozápadní Anglii, uvedla, že AI využívala především k sumarizaci a brainstormingu. Podle ní jsou však tyto nástroje obzvlášť užitečné pro studenty s poruchami učení.

„Jedna moje kamarádka umělou inteligenci nepoužívá k psaní esejí nebo vyhledávání informací, ale k zaznamenávání a organizaci vlastních myšlenek. Má dyslexii a říká, že jí to opravdu výrazně pomáhá,“ popsala.

Více než 5 miliard do programů rozvoje dovedností

Vláda ve Velké Británii investuje více než 187 milionů liber (5,45 miliardy Kč) do národních programů rozvoje dovedností. Také zveřejnila pokyny pro používání umělé inteligence ve školách.

„Generativní umělá inteligence má velký potenciál transformovat vzdělávání a nabízí zajímavé příležitosti pro růst v rámci našeho plánu změn,“ uvedl mluvčí vlády.

„Integrace umělé inteligence do výuky, učení a hodnocení však bude vyžadovat pečlivé zvážení a univerzity musí určit, jak využít výhody a zmírnit rizika, aby připravily studenty na pracovní místa budoucnosti,“ uzavřel.

Výběr článků

Načítám