Článek
Odhaduje se, že jenom ve Spojeném království trpí dyslexií, která ovlivňuje především čtení a psaní, přibližně šest milionů lidí. Většinou se jedná o vrozenou poruchu, ale může být získaná i poškozením mozku.
Současný problém je v tom, že není dostatek lidských kapacit. Tím pádem není možné dyslektikům poskytovat veškerou odbornou a specializovanou podporu, která je specifická pro individuální charakteristiky těchto jedinců, píše web The Guardian.
Britský ministr Peter Kyle si myslí, že by lidem trpícím touto poruchou mohla pomoct právě umělá inteligence. „Vláda by se měla pečlivě zabývat tím, jak může umělá inteligence změnit vzdělávání, pomoci nám do budoucna posoudit a pochopit schopnosti mladého člověka,“ řekl Kyle.
„Umělá inteligence pozná, jak kladete otázky a jak uvažujete. Přizpůsobí se vašim individuálním charakteristikám učení. AI je neuvěřitelný učitel, takže není pochyb o tom, že AI nasazená moudře a bezpečně, nejen ve vzdělávání, ale i v životě mladých lidí, může přinést neuvěřitelné příležitosti k vyrovnání rozdílů,“ dodal.
Co je to dyslexie
Dyslexie, dříve známá jako slovní slepota, je porucha učení, která ovlivňuje čtení nebo psaní. Problémy mohou zahrnovat potíže s pravopisem slov, rychlým čtením, psaním slov, vyslovováním slov v hlavě a při čtení nahlas nebo porozuměním tomu, co člověk čte. Lidé s dyslexií mají vyšší míru poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), vývojových poruch řeči a potíží s čísly.
AI jako pomůcka pro dyslektické děti při zkouškách
Někteří odborníci by dokonce chtěli, aby byla AI technologie povolena na podporu dyslektických dětí při zkouškách, kde dosahují výrazně horších výsledků v klíčových GCSE – akademická kvalifikace z řady předmětů, která se skládá v Anglii, Walesu a Severním Irsku. Podle Kyleho by to však nebyl správný krok.
„V současné době přezkoumáváme učební osnovy a musíme velmi pečlivě zvážit, jak může AI transformovat vzdělávání, pomoci nám posuzovat a rozumět schopnostem mladých lidí v budoucnosti. V tuto chvíli si myslím, že máme opravdu robustní systém zkoušek. Je velmi dobrý v posuzování potenciálu mladých lidí,“ uvedl ministr.
Dle výkonné ředitelky asociace Dyslexia Association Kay Carterové umělá inteligence již podmínky pro dyslektické žáky vyrovnává.
„Pokud by AI dokázala zvládnout úkoly, jako je zapamatování faktů a rychlé vybavení informací, zaměření vzdělání by se mohlo přesunout na řešení problémů a kritické myšlení. To jsou talenty, v nichž někteří dyslektici přirozeně vynikají,“ řekla Carterová.
Sám ministr se také vyjádřil ke kampani šéfkuchaře Jamieho Oliviera, který je rovněž dyslektik. Kampaň vyzývá ke zlepšení školení učitelů v oblasti dyslexie a k dřívějšímu screeningu dětí, aby se tato porucha dříve odhalila.
„Kampaň Jamieho se mi moc líbí. Byl jsem velmi dojatý, když jsem viděl, jak technologie pomáhá mladým lidem učit se s neuvěřitelnou empatií, povzbuzováním a znalostmi,“ popsal své pocity Kyle.