Hlavní obsah

ChatGPT vyzkoušelo 56 procent Čechů, o polovinu víc než loni

Praha

Nejrozšířenější platformu umělé inteligence (AI) ChatGPT vyzkoušelo 56 procent Čechů, což je o polovinu více než loni a o 35 procentních bodů více než před dvěma lety. Zhruba pětina populace tak má s ChatGPT novou nedávnou zkušenost. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos mezi 1220 respondenty staršími 15 let.

Foto: repro ChatGPT

Ilustrační foto

Článek

Zvýšil se také podíl Čechů, kteří využili další systémy umělé inteligence. Například zkušenost s nástrojem Microsoftu Bing, respektive Copilot se za poslední rok zvýšila z 19 na 22 procent, u Google Bard/Gemini to bylo ze 14 na 27 procent a grafickou platformu Canva vyzkoušelo 17 procent Čechů, o šest procentních bodů meziročně více.

Podle moderátora Václava Moravce, který působí v Ústavu formální a aplikované lingvistiky MFF UK v Praze, ChatGPT a další modely změní fungování mediální komunikace. Je to dáno jejich integrací do běžných aplikací, jako je Messenger nebo vyhledávač Google. Lidé přitom nerozlišují, zda jde o ChatGPT, nebo jiné chatovací systémy. „Velké jazykové modely už nejsou pouze prostředníkem a cestou, ale stávají se autonomním komunikačním nástrojem,“ uvedl Moravec.

Za poslední rok zároveň klesl podíl lidí, kteří použili ChatGPT jen ze zvědavosti, z 86 na 75 procent. Naopak na 79 procent vzrostl podíl těch, kteří službu využili, aby se dozvěděli něco nového. Podle Michala Kormaňáka z Ipsosu Češi přestávají AI vnímat jako sci-fi a jejich důvěra k technologiím roste, především u mladé generace. Naproti tomu důvěra k médiím stagnuje nebo padá. Budoucnost tak vidí v hybridních modelech, kdy novináři budou využívat nebo doplňovat ověřený obsah vytvořený pomocí AI.

Umělá inteligence pro Čechy

V uplynulém měsíci spustila vlastní umělou inteligenci také společnost Seznam.cz. Novinka se jmenuje Seznam Asistent a jde o chytrý konverzační nástroj, který staví na kombinaci umělé inteligence a kvalitních zdrojů. Česká internetová jednička počítá s tím, že se Asistent postupně stane tzv. inteligentní vrstvou napříč službami Seznamu.

Hlavní výhodou ve srovnání s konkurenčními nástroji AI, které se vyvíjejí v zahraničí, má být v případě Seznam Asistenta znalost českého prostředí. Jeho odpovědi jsou tak přizpůsobeny podle tvůrců „specifickým potřebám i způsobu vyhledávání a rozhodování českých uživatelů“.

V praxi Asistent využívá kombinaci dat ze Seznam vyhledávání, novou technologii velkých jazykových modelů a ověřené interní zdroje. „Naším cílem je, aby Asistent ušetřil lidem čas, tedy aby uměl pochopit zadání, projít relevantní informace a dát jasnou souhrnnou odpověď i s citacemi zdrojů,“ prohlásil Radoslav Mikeš, vedoucí produktového týmu Seznam Asistenta.

„V současné verzi pomůže tedy lidem rychle se zorientovat ve velkém množství informací včetně zpravodajství. Pracujeme na chytrém a pohodlném nakupování i na srovnávání produktů, propojení s obsahovými a oborovými službami. Asistent se tak stane přirozenou vstupní bránou k informacím na Seznamu,“ podotkl Mikeš.

Více se o Seznam Asistentovi dozvíte v našem dřívějším článku.

Výběr článků

Načítám