Článek
Zvýšil se také podíl Čechů, kteří využili další systémy umělé inteligence. Například zkušenost s nástrojem Microsoftu Bing, respektive Copilot se za poslední rok zvýšila z 19 na 22 procent, u Google Bard/Gemini to bylo ze 14 na 27 procent a grafickou platformu Canva vyzkoušelo 17 procent Čechů, o šest procentních bodů meziročně více.
Podle moderátora Václava Moravce, který působí v Ústavu formální a aplikované lingvistiky MFF UK v Praze, ChatGPT a další modely změní fungování mediální komunikace. Je to dáno jejich integrací do běžných aplikací, jako je Messenger nebo vyhledávač Google. Lidé přitom nerozlišují, zda jde o ChatGPT, nebo jiné chatovací systémy. „Velké jazykové modely už nejsou pouze prostředníkem a cestou, ale stávají se autonomním komunikačním nástrojem,“ uvedl Moravec.
Za poslední rok zároveň klesl podíl lidí, kteří použili ChatGPT jen ze zvědavosti, z 86 na 75 procent. Naopak na 79 procent vzrostl podíl těch, kteří službu využili, aby se dozvěděli něco nového. Podle Michala Kormaňáka z Ipsosu Češi přestávají AI vnímat jako sci-fi a jejich důvěra k technologiím roste, především u mladé generace. Naproti tomu důvěra k médiím stagnuje nebo padá. Budoucnost tak vidí v hybridních modelech, kdy novináři budou využívat nebo doplňovat ověřený obsah vytvořený pomocí AI.
Umělá inteligence pro Čechy
V uplynulém měsíci spustila vlastní umělou inteligenci také společnost Seznam.cz. Novinka se jmenuje Seznam Asistent a jde o chytrý konverzační nástroj, který staví na kombinaci umělé inteligence a kvalitních zdrojů. Česká internetová jednička počítá s tím, že se Asistent postupně stane tzv. inteligentní vrstvou napříč službami Seznamu.
Hlavní výhodou ve srovnání s konkurenčními nástroji AI, které se vyvíjejí v zahraničí, má být v případě Seznam Asistenta znalost českého prostředí. Jeho odpovědi jsou tak přizpůsobeny podle tvůrců „specifickým potřebám i způsobu vyhledávání a rozhodování českých uživatelů“.
V praxi Asistent využívá kombinaci dat ze Seznam vyhledávání, novou technologii velkých jazykových modelů a ověřené interní zdroje. „Naším cílem je, aby Asistent ušetřil lidem čas, tedy aby uměl pochopit zadání, projít relevantní informace a dát jasnou souhrnnou odpověď i s citacemi zdrojů,“ prohlásil Radoslav Mikeš, vedoucí produktového týmu Seznam Asistenta.
„V současné verzi pomůže tedy lidem rychle se zorientovat ve velkém množství informací včetně zpravodajství. Pracujeme na chytrém a pohodlném nakupování i na srovnávání produktů, propojení s obsahovými a oborovými službami. Asistent se tak stane přirozenou vstupní bránou k informacím na Seznamu,“ podotkl Mikeš.
Více se o Seznam Asistentovi dozvíte v našem dřívějším článku.


