Hlavní obsah

Vánoční nákupy vrcholí, Češi denně v e-shopech utratí až miliardu a půl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V online prostředí to v současné době vypadá, jako kdyby Češi nedělali nic jiného, než klikali na zboží a házeli je do košíků. Internetové obchody zažívají vrchol letošní sezony, podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) činí v těchto dnech jejich obraty až jednu a půl miliardy korun. Celkově Češi před Vánoci utratí na internetu více než 77 miliard.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Článek

„E-shopy jedou v těchto dnech naplno. Do Vánoc zbývají necelé dva týdny a prodejci i dopravci úspěšně distribuují objednávky svých zákazníků. Další zkušenosti, které provozovatelé internetových obchodů nasbírali během kritických pandemických měsíců, se nyní projevují na zcela hladkém průběhu Vánoc. E-shopům se letos podařilo ještě zefektivnit procesy celého průběhu nákupu od objednávky po doručení zboží, a tak zákazníci dostávají objednané dárky rychle a bez komplikací,“ komentuje aktuální situaci výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Dosavadní vrchol letošních online prodejů přineslo pondělí 13. prosince, během kterého celkové obraty v e-shopech atakovaly jeden a půl miliardy korun.

„Úvod týdne bývá v předvánočním období tradičně nejsilnější. Osobně očekávám, že úterý 14. a středa 15. prosince se můžou pondělní rekordní hodnotě blížit,“ dodal Vetyška.

Finanční poradna: Na co si dát pozor při online nakupování

Finance

Češi si během pandemie nakupování online oblíbili, což potvrzují i údaje z letošního předvánočního období. „Vloni měla na objednávky dopad různá vládní opatření – především zavíraní a otevírání kamenných obchodů. Díky tomu znamenaly Vánoce 2020 pro e-commerce skokový růst. Letošek je ale co do výše dosažených obratů ještě výrazně výš,“ uvedl Vetyška.

Objednávky neodkládejte

Češi stále častěji upřednostňují dodání zboží na výdejní místa. Mohou si tak odběr balíku přizpůsobit svým časovým možnostem. Potvrdil to i předvánoční průzkum APEK, když dvě třetiny lidí měly v plánu převzetí většiny objednávek z e-shopů právě prostřednictvím různých typů osobního odběru.

Polovina z nich jako svou nejoblíbenější variantu převzetí zboží uvedla externí výdejní místa logistických společností, každý jedenáctý pak vlastní výdejny e-shopů a sedm lidí ze sta upřednostnilo výdejní boxy.

Přepravce poškodil vaše zboží. Co s tím?

Vánoce

„Popularita osobních odběrů stoupá dlouhodobě. Právě výdejny e-shopů a automatizované boxy budou k dispozici pro ty největší opozdilce až do poslední chvíle,“ potvrdil Vetyška.

„Naopak podle vyjádření některých dopravců je pro dodání zboží na konkrétní adresu nutné objednat dárky nejpozději v pátek 17. prosince. V takovém případě by zboží, které je v internetovém obchodě skladem, mělo dorazit pod stromeček včas,“ dodal.

Před objednáním zboží se rozhodně vyplatí zajímat se, zda je skladem. S ohledem na nedostatek chipů je například v oblasti elektroniky nabídka v některých případech omezená.

„I proto bych ještě jednou nakupujícím doporučil, aby s odesláním objednávky nečekali. Situace je v tomto směru opravdu výrazně komplikovanější než v minulosti a nabídka bohužel není tak široká,“ připomněl Vetyška.

Reklama

Výběr článků

Načítám