Hlavní obsah

Finanční poradna: Znáte svá práva při stávce na letišti?

Stávky letištního personálu nejsou v posledních týdnech ničím výjimečným. Stovky tisíc cestujících se tak dostávají do situace, kdy jsou jejich lety výrazně zpožděny, či dokonce zrušeny. Ve spolupráci s Evropským spotřebitelským centrem (ESC) přinášíme informace o právech a nárocích cestujících.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Evropa se po dvou letech omezení způsobených opatřeními kvůli šíření nemoci covid-19 dala do pohybu. Enormní zájem o cestování je tak znát především u letecké dopravy. Prakticky od počátku prázdnin se cestující téměř na všech evropských letištích musejí vypořádávat s dlouhými frontami na odbavení, ale i se zpožděnými či zrušenými lety.

Výraznou pracovní zátěž tak pociťují především letištní zaměstnanci, kteří své finanční i další požadavky řeší prostřednictvím stávek. V červenci se až 140 tisíc cestujících dotkla stávka pozemního personálu Lufthansy. Jen během jednoho dne pak došlo ke zrušení tisícovky letů.

Pozemní personál Lufthansy stávkuje, dotkne se to 144 000 cestujících

Evropa

Cestující, kteří se v takové situaci ocitli „nevinně”, mají pochopitelně svá práva.

„Při zrušení letu v případě stávky je dopravce povinen poskytnout přesměrování na náhradní let v nejbližším možném termínu. Po dobu čekání na náhradní nebo zpožděný spoj má nabídnout také bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR, které pomáhá řešit případné spory s dopravci z jiných zemí Evropské unie.

Finanční poradna: Jaká jsou práva cestujících v letecké dopravě

Finance

O stávkách letištního personálu se většinou lidé dozvědí z médií, proto pokud se to bude týkat i vás, odborníci doporučují včas se informovat u svého dopravce a případně si zjistit i další alternativy spojení do cílové destinace.

„Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče,“ doplnil Tichota a dále uvedl, že právo cestujících je stanoveno evropským nařízením 261/2004.

Na co máte nárok u zpožděných či zrušených letů
Na finanční kompenzaci dosáhnete, pokud váš let přistane v cílové destinaci se zpožděním větším než tři hodiny a dojde k němu vinou dopravce. Ten ale musí mít sídlo na území Evropské unie (EU) a zároveň alespoň jedno z míst (odletu či příletu) je v EU. V případě, že by dopravce nebyl z EU, musí se jednat o let ze země EU.
Výše finanční kompenzace se řídí podle vzdálenosti cílové destinace. U zpožděného letu do 1500 kilometrů máte nárok na 250 eur (zhruba 6250 korun). U letu ve vzdálenosti od 1501 do 3500 kilometrů se pak jedná o kompenzaci v částce 400 eur (zhruba 10 000 korun) a v případě letu nad 3500 kilometrů můžete získat až 600 eur (zhruba 15 000 korun).
Stejná pravidla se vztahují i na zrušené lety. Dopravce vy vám měl zajistit náhradní let. Pokud náhradní letadlo přistane v cíli se zpožděním větším než tři hodiny a ke zrušení letu došlo vinou letecké společnosti, má cestující opět nárok na finanční odškodnění.
Další kompenzací dlouhého čekání je i poskytnutí občerstvení. Nárok na ně mají cestující v případě zpoždění plánovaného odletu o dvě a více hodin u letů do 1500 kilometrů, o tři a více hodin u letů do 3500 kilometrů či o čtyři hodiny a více u všech zbývajících letů v rámci EU.
Pokud je zpoždění více než pětihodinové, můžete se vzdát cesty nebo jejího pokračování a požádat o vrácení ceny letenky, resp. návratu do místa odletu nejbližším možným spojem.
Pokud se zpoždění protáhne na jednu či více nocí, mají cestující nárok na ubytování v hotelu. Dopravce v takovou chvíli hradí také přepravu mezi letištěm a místem ubytování.

ESC na svých stránkách zpřístupnilo také Letecký kalkulátor vašich práv, který je v češtině a přístup k němu je bezplatný. Cestující si v kalkulátoru vybere situaci, která se ho týká (zpoždění letu, zrušení letu, problém se zavazadly apod.). V případě problémů týkajících se jeho letu zadá místo odletu a příletu a co se stalo. Letecký kalkulátor mu okamžitě sdělí, co může v konkrétní situaci dělat a požadovat, resp. jaké povinnosti vůči němu má dopravce.

Další možností je i bezplatná mobilní aplikace „ECC-Net: Travel“, v níž najdete svá práva i v jiných oblastech cestovního ruchu, nejen v dopravě letecké, ale i železniční, autobusové a lodní, v ubytovacích službách, v autopůjčovně a při nákupu zboží v jiných zemích EU.

„Aplikace je volně ke stažení v obchodech s mobilními aplikacemi a obsahuje také konkrétní fráze ve všech oficiálních jazycích EU pro uplatnění vašich práv přímo na místě,“ upozornil Tichota.

Reklama

Výběr článků

Načítám