Článek
Komerční banka (KB) v posledních týdnech obvolává klienty s tím, ať urychleně přejdou na nové internetové bankovnictví, jinak jim zruší účty.
„Volala žena z pobočky, že jsem nedokončila přechod na KB plus. Když jsem jí řekla, že nemám čas a zavěsila, tak mi volali o dvě hodiny později, ovšem už jiná osoba. Té jsem řekla, že nemám zájem,“ popsala Novinkám paní Karolína z Prahy.
Druhý den volala další pracovnice. „Ohradila jsem se, že se mi jejich způsoby nelíbí, že místo toho, aby klientům řekli, že mění podmínky a přesně vysvětlili jak, tak rovnou něco přikazují. Na to mi bylo řečeno, že nejsem první, kdo si stěžuje, ale holt smůla. A že pokud nesouhlasím, tak mi zruší účet,“ dodala klientka.
Na otázku, kolik má na přechod času, respektive kdy je nejzazší termín pro odsouhlasení nových podmínek, jí pracovnice banky tvrdila, že jí to nesmí říct. „Po několika dnech mi volala má bankovní poradkyně, ale ta mi jen o něco přívětivěji řekla to samé, co kolegyně před ní,“ upřesnila dále.
Na postup banky si stěžují i další lidé. „Volal mi operátor a spustil, kdy se chystám přejít do nového systému. Sdělil jsem, že ještě nevím, protože internetové bankovnictví mi funguje dobře. Pověděl mi, že termín je do konce roku a pokud bych nepřešel, banka by byla nucena zrušit účet,“ svěřil se další zákazník, pan Tomáš. Stejně jako Karolína si nepřál zveřejnit příjmení.
KB: Chceme se rozumně domluvit
Mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová Novinkám potvrdila, že klienti musí na nové internetové bankovnictví přejít do 24. července, aby jim účet nebyl zrušen. „Bavíme se o poslední vlně migrace retailového klienta,“ doplnila.
„Migrace klientů“ do systému, kterou KB nazývá novou érou bankovnictví, je podle ní nevyhnutelná. „Komerční banka v budoucnu nebude provozovat staré systémy a nabízet staré produkty,“ vysvětlila.
Těch, kdo změnu odmítají, je ale podle mluvčí minimum. „S těmito klienty se chceme rozumně domluvit,“ dodala s tím, že klienti byli o změnách informováni během více než roku e-maily i telefonáty a potřebné informace jsou také na webu banky.
Není ale jasné, zda si lidé za srovnatelné služby v nové aplikaci připlatí, či nikoliv. „Každý klient je individuální,“ uvedla jen Nevoralová.
Upozornila však na rozšíření služeb. „Klient v mobilním bankovnictví například již nemusí mít dvě mobilní aplikace, tedy Mobilní banku a KB Klíč, ale stačí mu jen KB+,“ přiblížila.
Lepší, jenže dražší
Kritice kvůli přístupu k zákazníkům čelí i mobilní operátor O2. Po navázání spolupráce se streamovací platformou Voyo představil novou vylepšenou službu Oneplay, na niž převádí zákazníky končícího O2 TV automaticky, bez jejich aktivního souhlasu.
„Spotřebitelé, kteří o novou a často dražší službu nemají zájem a pokusili se smlouvu vypovědět, přitom narazili na komplikace,“ uvedla organizace dTest.
Připouští, že operátor informoval, že změna služby proběhne automaticky, a pokud s ní lidé nesouhlasí, mohou ji vypovědět. Na e-mail či dopisem jim tedy přišlo, že k určitému datu budou na novou službu převedeni. „Spotřebitelům ale nebyl poskytnut transparentní a jednoduchý mechanismus pro odmítnutí změny,“ tvrdí ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.
Změnu podle ní například nebylo možné vypovědět odpovědí na e-mail. „Na zákaznické lince se spotřebitelé museli nejprve vypořádat s virtuálním asistentem, který jim často nevyhověl nebo jejich požadavku nerozuměl,“ dodala s tím, že reálně šlo smlouvu vypovědět jen dopisem, jenž s dodejkou stojí 112 korun, či při osobní návštěvě pobočky.
Operátor ujistil, že nikoho nechce připravit o právo vypovědět smlouvu do oznámeného data změny, jestliže s podmínkami nesouhlasí. „Pokud bude z kapacitních důvodů výpověď vyřízena později, zákazníci rozhodně nebudou platit nic navíc,“ zdůraznila mluvčí Veronika Zachariášová.
O2 teď provádí rozsáhlou změnu služeb, která se týká stovek tisíc klientů napříč televizními, internetovými i mobilními službami. „Zákazníci mají s předstihem, nejméně měsíc předem k dispozici všechny důležité informace – konkrétní změny, nové ceny i upozornění na své právo služby bez sankce zrušit, pokud nesouhlasí,“ dodala mluvčí.
Původní televize O2 TV má brzy skončit a její další sledování už nebude podle ní možné. Oneplay je podle Zachariášové modernější, přehlednější, stabilnější a přináší lepší zážitek ze sledování.