Hlavní obsah

Značky pro 150 km/h za desítky milionů neumějí, co se slibovalo

4:40
4:40

Poslechněte si tento článek

Na dálnici mezi Českými Budějovicemi a Táborem zhruba za měsíc šlápnou řidiči pořádně na plyn. Povolená rychlost tu stoupne na 150 kilometrů v hodině, když to podmínky dovolí. Silničáři teď instalují značky, které budou nový limit oznamovat. Ty ale neumějí reagovat, když bude potřeba rychlost naopak snížit, přestože to ministerstvo dopravy slibovalo. Experti proto značky kritizují.

Foto: Václav Pancer, ČTK

Proměnná značka povolující rychlost 150 kilometrů v hodině

Článek

„Podoba těch značek mě překvapuje,“ řekl Novinkám dopravní expert Roman Budský z platformy Vize 0, která se snaží o zlepšení bezpečnosti na českých silnicích.

Dálniční úsek mezi jihočeskými městy je v Česku první, kde bude vyšší rychlost možná. Ministerstvo dopravy spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR ho vybraly proto, že je relativně nový a není na něm moc zatáček. Zrychlení umožňuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích platná od loňska. Čtyři desítky značek začali silničáři instalovat minulý týden.

Problém je v tom, že místo digitálních tabulí zvolili silničáři značky mechanické. Skládají se z hranolů, které se otáčejí a umožňují tak tři varianty zobrazení – povolených 150 km/h, přeškrtnutou stopadesátku pro konec úseku s vyšší rychlostí a šedou barvu, když je značka neaktivní.

„Pokud máme moderní kus dálnice, čekal bych, že bude vybavený moderní telematikou. O té se celou dobu bavíme,“ prohlásil Budský. Připomněl, že digitální tabule umožňují kdykoli reagovat na dopravní situaci, jak je běžné v zahraničí. „Když je silnější provoz nebo horší počasí nastavit třeba stovku nebo osmdesátku, prostě s tím pracovat,“ uvedl.

Podobně se vyjadřuje také Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ČR. Pozastavuje se nad tím, že mechanickými značkami nepůjde ukazovat víc než začátek a konec stopadesátky. „Za 54 a půl milionu korun je to poměrně skromné,“ poukázal na objednaných 42 značek. Zakázku a pětiletý servis získalo sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava.

Trasa z Českých Budějovic do Tábora je součástí dálnice D3 spojující Prahu s hraničním přechodem do Rakouska v Dolním Dvořišti. Ta je zase jedním z úseků evropské silnice E55 protínající kontinent z Řecka přes Itálii a střední Evropu až na jih Švédska.

Oba čeští experti by uvítali digitální proměnné značky nebo panely nad dálnicemi, běžné například v Německu nebo Švýcarsku. „Ty dovedou navíc přidat značku zákazu předjíždění a podobně,“ připomněl Sirota. Podle Budského zase mechanická značka s přeškrtnutou stopadesátkou může u německých řidičů vyvolat dojem, že následuje rychlost neomezená, jak jsou z domova zvyklí. Šedé ukončení stopadesátky také není moc dobře vidět.

Foto: Profimedia.cz

Digitální cedule na snímku z rakouské dálnice A10

ŘSD: Museli jsme šetřit

Silničáři vysvětlují, že mechanické značky vybrali kvůli finanční úspoře. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl uvedl, že zvolenou variantu považuje za přehlednou a jednoduchou. Digitální cedule zatím silničáři nasazují jen na dálniční úseky se silným provozem, jako je třeba Pražský okruh.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) upřesnil, že na spojnici Budějovic s Táborem jde o pilotní projekt a značení bude možné ještě doladit. V minulých letech přitom opakovaně vyžadoval, aby značky dokázaly řidičům oznamovat i nutnost rychlost naopak snížit.

„Podmiňoval jsem krok i tím, abychom instalovali proměnné značky, na které jsme zvyklí v zahraničí,“ řekl Novinkám začátkem července.

Foto: Lucie Kándlová Novinky.cz

Silničáři instalovali na D3 dopravní značky s povolenou rychlostí 150km/h. Na snímku symbol označující konec úseku s povolenou stopadesátkou.

Teď svůj postoj změnil. „I ty hranolové značky je možné upravit, aby tam byla například místo přeškrtnuté stopadesátky povolená stovka,“ odpověděl na dotaz Novinek. V budoucnu podle něj bude možné některé nahradit světelnými tabulemi.

Také Kupka mluví o úsporách. „Do moderní telematiky bychom museli na tomto úseku investovat 500 až 600 milionů korun, to u pilotu nechceme,“ uvedl. Přiblížil také, kam šlo 54 milionů, které stát za značení zaplatil. Samotné značky vyšly jen na menší část, většinu spolykalo jejich ovládání umístěné pod dálnicí, optická vlákna a další technika.

Spuštění stopadesátky v jižních Čechách plánovali silničáři už dříve. Ke zpoždění došlo kvůli průtahům ve veřejné soutěži o zakázku. Především kvůli námitkám a dotazům uchazečů v soutěži, kvůli kterým se posouvaly lhůty.

Stopadesátka jen při ideálních podmínkách

Stopadesátikilometrová rychlost bude na dálnici povolena jen při ideálních podmínkách. „Musí být dobrá viditelnost, nesmí být mokrá nebo kluzká vozovka. Zároveň musí být plynulá doprava bez kolon a na dálnici se nesmí pracovat,“ upřesnil mluvčí silničářů Rýdl. Značky se budou ovládat z řídícího centra.

Po půl roce chce Ředitelství silnic a dálnic pilotní provoz vyhodnotit. V plánu má zvýšení limitu na dvou dalších dálničních úsecích - mezi Kolínem a Jaroměří na D11 a mezi Bělotínem a Bílovcem na vytížené D1.

Související témata:

Výběr článků

Načítám