Článek
„O půlnoci vstoupilo do stávky 3200 vysoce kvalifikovaných členů odborů v Boeingu, protože už toho bylo dost,“ uvedly odbory na sociální síti X.
Odbory před týdnem výraznou většinou odmítly předběžnou dohodu, která by přinesla během čtyřleté platnosti smlouvy navýšení mezd o dvě pětiny. V neděli pak členové hlasovali proti revidované smlouvě.
„Stavíme letadla a obranné systémy, které udržují naši zemi v bezpečí. Zasloužíme si smlouvu, která zajistí rodiny a uzná odbornost zaměstnanců,“ uvedl v neděli ve vyjádření Sam Cicinelli, místopředseda odborů pro region amerického Středozápadu.
Stávka je další ranou pro Boeing po šesti letech masivních finančních ztrát a neúspěchů v mnoha oblastech podnikání, včetně divize obrany a kosmonautiky, kterou stávka postihuje. Firma od druhého čtvrtletí 2019 podle CNN nakumulovala provozní ztráty ve výši 42,2 miliardy dolarů (897 miliard korun) po tragických nehodách dvou letounů 737 Max a následném dvacetiměsíčním uzemnění tohoto modelu.
Divize Boeing Defense, Space & Security zaznamenala od konce roku 2021 do konce roku loňského ztráty ve výši téměř 11 miliard dolarů (234 miliard korun). Z velké části to způsobily zakázky ministerstva obrany s pevnými cenami, které firmu činily odpovědnou za vícenáklady.
Vyrábějí vojenská letadla
Pracovníci ve městech St. Louis a St. Charles v Missouri a v Mascoutahu v Illinois vyrábějí podle CNN mimo jiné stíhací letouny F-15 a F/A-18, cvičný proudový letoun T-7A Red Hawk a bezpilotní tankovací letoun MQ-25 Stingray. Stíhačka F-47 se sníženou zjistitelností, příští generace bojových letounů pro Pentagon, se má vyrábět v některé z továren v oblasti St. Louis, ačkoli firma neupřesnila, který závod to bude a kdy výroba začne.
„Mrzí nás, že zaměstnanci odmítli nabídku, která přinášela v průměru čtyřicetiprocentní růst mezd a řešila jejich hlavní problém s alternativními pracovními rozvrhy,“ uvedl ve vyjádření generální manažer Boeingu a výkonný ředitel pro lokalitu St. Louis Dan Gillian.
Navzdory rokům vážných finančních problémů je Boeing stále jedním z největších průmyslových podniků v zemi, s dodavateli rozprostřenými ve všech 50 státech. Má také obrovské zásoby objednávek jak na civilní, tak na vojenská letadla, které firmu udrží v chodu.
Generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg na výsledkové konferenci minulý týden uvedl, že je přesvědčen, že firma náklady stávky zvládne, a upozornil, že ta aktuální je mnohem menší než loňská, kdy přestalo pracovat 33 tisíc pracovníků v divizi civilních letadel.