Hlavní obsah

Z vesnic mizí malé prodejny. Nevyplatí se

Právo, Jiří Vavroň, Jan Holý

Stažené rolety, na dveřích zámek a cedulka prodej ukončen. Tak ve stále větším počtu vesnic vypadají malé prodejny potravin a dalšího zboží. Trend zanikání malých obchodů zrychlil tempo, potvrzuje Asociace českého tradičního obchodu (AČTO).

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

V roce 2016 zaniklo v ČR 396 prodejen s potravinami a smíšeným zbožím o velikosti do 50 metrů čtverečních. Následující rok skončilo 1082 venkovských prodejen a loni jich zavřelo 513.

Důvodů, proč prodejny jedna za druhou zavírají, je několik. Obchody jsou málo navštěvované a tržby slabé. Lidí ve vesnicích totiž ubývá, do práce musí dojíždět. Mladší ročníky si tak nakoupí cestou z práce, v levnějších supermarketech.

Obchody nejsou rentabilní. Po zaplacení pronájmů, elektřiny, plynu, vody, jejichž ceny neustále rostou, by podle ekonomů musel rohlík stát kolem šesti až osmi korun, aby se obchod vyplácel.

Ubývá práce i míst k setkání

Navíc zvyšování minimální mzdy podráží nohy přijímání nových zaměstnanců. Náklady na EET pak osud obchodů nezřídka zpečetily. Vesnické obchody chybějí nejen zejména starším obyvatelům, ale i turistům.

„Když jdete na výlet, musíte se často vybavit, protože nekoupíte prakticky nic, žádnou vodu nebo housky. Místní hospody, pokud se ještě udržely, otevírají jen v pátek a v sobotu, a to ještě odpoledne. Koupit si nějakou místní specialitu či domácí chleba je jen utopie,“ řekl Právu pětašedesátiletý Karel, který pořádá se skupinou svých vrstevníků pravidelné výlety z Ústí nad Labem.

Úbytkem vesnických prodejen nejsou nadšeni ani ekonomové. Z celkového počtu 513 prodejen uzavřených v loňském roce patří 465 provozoven mezi samostatně vedené, tedy nezávislé živnosti. Jejich uzavřením končí i pracovní příležitosti.

Vesnice však bez obchodu přestává žít. Obchod je nejen místem pro nákup, ale i určitým komunitním centrem, kde se lidé scházejí. Stejně tak jako hospoda či škola.

Potíže s obchodní obslužností venkova se týkají především obcí do 1000 obyvatel, kterých jsou v Česku 4872, a je součástí širšího problému zachování života na venkově. „Bez pomoci má pramalou šanci přežít,“ říká předseda AČTO Zdeněk Juračka.

Dotace i franšíza

Některé kraje reagují na tento vývoj grantovými programy na podporu venkovských prodejen, a to dotacemi pro provozovatele malých prodejen.

Pomoci zachovat malé obchody na vesnici mohou i tzv. franšízové sítě. Prodejny se spojují, osazují moderními technologiemi, racionalizují sítě dodavatelů, což vede i k poklesu nákladů.

Například maloobchodní Družstvo CBA nabízí nezávislým obchodníkům tuto možnost od poloviny roku 2016.

„Aby se prodejna mohla stát součástí franšízové sítě, musí splnit několik podmínek. V prvé řadě je to napojení na centrální software, poté modernizace prostřednictvím takzvaného remodelingu a v neposlední

řadě i odběrová morálka. 85 procent zboží proto musí odebírat od smluvních, zbylé pak od schválených dodavatelů,“ sdělil předseda družstva Roman Mazák.

Prodejnám se tak vstupem do franšízové sítě sníží nejen počet dodavatelů, ale také administrativní zátěž. Nižší nákupní ceny zároveň znamenají možnost navýšení obchodní přirážky.

Podle Mazáka se ji za první rok fungování podařilo u všech 24 franšízových prodejen navýšit na hodnotu, která se nedostala pod hranici 30 procent. „Naše dosavadní zkušenosti ukazují, že to pro prodejnu může znamenat i dva miliony korun ročně navíc. V případě menší obchodní jednotky se jedná o obrovské peníze a záruku stability,“ doplnil Mazák.

Hlavním klíčem k ekonomické optimalizaci je však zejména propojení prodejny s centrálním softwarem a celková elektronizace jejího provozu. U prodejen v malých

obcích často probíhá velká část práce se zbožím ručně bez jakýchkoliv elektronických prvků. Obchodník tak ve výsledku musí zaměstnávat více pracovníků, než je schopen ufinancovat.

Napojení na software a celková elektronizace tak znamená výrazné snížení nákladů, zejména s ohledem na mzdy. Elektronicky je možné přijímat faktury, vyřizovat reklamace, vratky zboží, evidovat nákupní a prodejní ceny, inventury či stanovovat měrné ceny.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám