Článek
„Zásahy to byly poměrně komplikované, vyžadovaly i účast zahraničních týmů. Proto se vše zpozdilo,“ komentoval potíže ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS) pro Český rozhlas, který na problém upozornil. Zabezpečovací systém je v Česku v ostrém provozu od letošního ledna, v Evropě ho železničáři zavádějí už od roku 2000.
ETCS hlídá, aby vlak nepřekročil rychlost a neprojel návěstidlo na červenou. Dokáže automaticky zastavit protijedoucí soupravy a zachránit tak životy. Když se však čidlo na podvozku obalí sněhem a námrazou, systém zasáhne zbytečně.
Pro cestující to znamená nepříjemné brždění a také zpoždění vlaku, než se systém restartuje. Na klíčovém tahu z Prahy do Ostravy začátkem roku nouzově zastavovaly desítky vlaků s tisícovkami pasažérů.
Přes sliby ministerstva dopravy, že problém bude vyřešený před zimou, finišují úpravy až teď. K incidentům dochází i dál, i když méně často.
Hlavním dodavatelem ETCS je společnost Alstom. Její ředitel Daniel Kurucz uvádí, že upravila software, aby lokomotivy mohly používat kromě namrzajícího čidla i další metody měření rychlosti. Jenže nový software ještě není na všech lokomotivách k dispozici. Nahraný je na strojích Českých drah řady 362, dostávají ho i lokomotivy Vectron. Do vozidel technologii montuje společnost Siemens.
„Díky softwarovým úpravám i servisním zásahům jsme přesvědčeni, že se problémy před zimou podařilo z velké části vyřešit,“ řekla mluvčí drah Vanda Rajnochová.
Dráhy si stěžují na dodavatele
Na jednání s Alstomem si v listopadu postěžoval ředitel Českých drah Michal Krapinec. Serveru Aktuálně.cz sdělil, že dodavatel hledal pro nižší spolehlivost výmluvy. Pracovníci drah proto hledali vlastní řešení – čidla polévali horkou vodou a nemrznoucí směsí. Alstom zdůrazňoval, že zařízení vyžaduje správnou údržbu. Rychlost lze přitom měřit i pomocí satelitního systému GPS nebo senzorů otáčení kol.
„Ve specifických případech jsme doporučili partnerům provést další kroky,“ popsala mluvčí Alstomu Judita Urbánková. „Spolupracujeme také s poskytovateli infrastruktury na zvýšení odolnosti, abychom co nejvíce předešli výpadkům, zvláště při nepříznivém počasí,“ dodala.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky se situace zlepšila. Mezi 23. a 26. listopadem, kdy v Česku výrazněji sněžilo, došlo v průměru jen k devíti nouzovým zastavením vlaků kvůli potížím s rychloměrem. „Začátkem roku jsme se pohybovali v řádu desítek,“ uvedl.
Spolehlivost ETCS dosáhla letos podle údajů ministerstva dopravy v průměru 99,53 procenta, v listopadu i s prvním sněžením dokonce 99,72 procenta. Úřad připouští, že technologie není stoprocentní a zastavení vlaků bývá způsobeno i dalšími důvody.


