Článek
Příčina ranní nehody vlaků na trati mezi Zliví a Dívčicemi na Českobudějovicku, která si vyžádala desítky zraněných, zatím není známa, na místě ji vyšetřují inspektoři drážní inspekce.
Server Zdopravy uvedl, že rychlík pravděpodobně projel návěstidlo zakazující jízdu. Policie uvedla, že dechová zkouška vyloučila u obou strojvedoucích alkohol.
Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera České televizi řekl, že nebude o příčinách havárie spekulovat a že čeká na výsledky vyšetřování. Trať, na které se vlaky srazily, není podle něj vybavena zabezpečovacím systémem ETCS (European Train Control System).
„Ano, na dané trati není systém ETCS instalován, ale v tento okamžik ani nemůžeme říct, zda by vzniku mimořádné události tento systém zabránil, protože neznáme příčinu vzniku této mimořádné události,“ upřesnil na dotaz Novinek Kučera.
Vlaky na Českobudějovicku se srazily čelně. Rychlík jel z Českých Budějovic a osobní vlak v opačném směru. Policie na síti X uvedla, že zahájí trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení.

Výhradní provoz ETCS od roku 2025
Zabezpečovač ETCS, fungující díky komunikaci zařízení na lokomotivě a v kolejích, umí automaticky zastavit protijedoucí vlaky.
ETCS zavádí Správa železnic na české železniční síti postupně. V tuto chvíli je přes 600 kilometrů tratí ve výhradním provozu, kde mohou jezdit pouze vlaky vybavené tímto zabezpečovacím systémem. V Česku je 9349 kilometrů tratí. Jedná se o miliardové investice.
Na zmíněné trati na Českobudějovicku se počítá se zavedením ETCS po roce 2030. Ve čtvrtek to na síti X uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).


