Článek
„Kvůli podpojištění přijdou Češi ročně až o 700 milionů korun. A až čtyři z pěti lidí věří, že mají pojištění nastavené správně,“ řekl s odkazem na aktuální průzkumy asociace pojišťoven její mluvčí Tomáš Pavlík.
Dodal, že o problému lidé často ani neví. Riziko si uvědomuje jen asi třetina dotázaných.
Důvodem podpojištění bývají hlavně zanedbaná aktualizace smluv, chybné přesvědčení o jejich správném nastavení i nevědomost, co může nedostatečné pojištění způsobit. Navíc je stále i řada lidí, kteří nemají pojistnou ochranu žádnou.
„Mít svou nemovitost správně pojištěnou by měla být samozřejmost,“ uvedl ředitel Centra likvidací Kooperativy Ondřej Poul.
Podpojištění se jinak podle něj může ošklivě vymstít. „V případě škody peníze od pojišťovny nebudou na opravu či znovupořízení nemovitosti stačit,“ varoval s tím, že majitelé nemovitostí nereagují na řadu faktorů, které tuto situaci zásadně ovlivňují. Jde například o inflaci, rostoucí ceny stavebních prací a materiálů nebo rozšiřující se vybavení objektu.
„Je proto důležité pojištění pravidelně, například každé dva roky, aktualizovat,“ zdůraznil Poul.
Správné pojištění domácnosti
Allianz se podle své mluvčí Marie Petrovové snaží podpojištění klientů předcházet tím, že všechny nové smlouvy uzavírá s valorizací. Lidé přitom podle ní mnohdy podceňují i nastavení správné pojistné částky u pojištění domácnosti. „A to je také něco, co může klienta při pojistné události nemile překvapit, takže je důležité věnovat pozornost i zařízení domácnosti,“ podotýká.
S fenoménem podpojištění se potýkají i v ostatních pojišťovnách. „V našich datech lze přitom pozorovat postupný nárůst počtu kalamitních živelních škod. Zejména jde o vichřice, krupobití a škody související s deštěm,“ uvedla mluvčí ČPP Renata Čapková. Dodala, že pojistit má smysl i byt, nejen dům. Fatální škody může způsobit požár, ale třeba i havárie vody.
Za růstem objemu škod domácností jsou v poslední době i nová rizika, například požáry vyvolané fotovoltaikou, akumulátory či nabíječkami. Nejvíce požárů klienti každoročně hlásí během topné sezony, která začala minulý měsíc.
Při určování hodnoty nemovitosti pomáhají klientům interní systémy pojišťoven a jejich poradci. Stále více se zapojuje i umělá inteligence. Ke stanovení orientační hodnoty rodinného domu se dá využít i samoregulační oceňovací standard České asociace pojišťoven.
Poslední slovo mají ale vždy klienti a klientky, kteří si částku v pojistné smlouvě volí nebo smlouvu aktualizují.
„Stále se u klientů setkáváme se snahou na pojištění majetku ušetřit za každou cenu. To je zarážející vzhledem k tomu, že často jde o nejhodnotnější věc v jejich životě, pomineme-li život sám,“ konstatoval mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.


