Článek
V meziměsíčním srovnání vzrostly sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického odvětví reálně o 0,9 procenta. O 1,4 procenta se zvýšil prodej motoristického zboží a o 1,1 procenta stouply tržby za smíšené zboží s převahou potravin. Tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 0,2 procenta.
V listopadu lidé pracovali o dva dny méně, pokud by se tržby očistily o sezónní vlivy, tržby v maloobchodě včetně motoristického zboží by se v listopadu zvýšily o 4,9 procenta. Téměř o 13 procent vzrostly tržby za prodej pohonných hmot. Nižší počet pracovních dní má podle ČSÚ vliv zejména na prodej motorových vozidel, dále na prodej v podnicích s nízkým počtem zaměstnanců a na prodej ve specializovaných prodejnách, které mívají omezený sobotní prodej a v neděli zavřeno.
"Přestože celkově rostly tržby v maloobchodě poměrně pomalu, i v listopadu pokračoval trend růstu tržeb velkých podniků se 100 a více zaměstnanci," dodává ČSÚ.
Rostl podomní a stánkový prodej
Tržby za prodej i opravy aut klesly v listopadu meziročně o 1,4 procenta. První pokles tržeb od srpna 2002 pod úroveň srovnatelného období předchozího roku byl způsoben nižším prodejem i opravami motorových vozidel. Tržby za prodej pohonných hmot nadále rostly, a to o 8,1 procenta.
Přírůstek tržeb v maloobchodě bez prodeje a oprav aut dosáhl 2,2 procenta. Zvýšily se zejména tržby za prodej potravin, mírně rostly i tržby za prodej nepotravinářského zboží. Vývoj tržeb v prodejnách byl odlišný. Obchodům se smíšeným zbožím vzrostly tržby o 5,8 procenta, a to více v prodejnách s převahou potravin než v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, kde je výrazně nižší zastoupení obchodních řetězců.
Ve specializovaných prodejnách se nepotravinářského zboží prodalo stejně jako loni, potravin si spotřebitelé koupili o 4,5 procenta méně. Za potřeby a zařízení pro domácnost vzrostly tržby o 2,7 procenta, za drogistické, farmaceutické a kosmetické zboží o dvě procenta a za prodej textilu a obuvi o 1,9 procenta.
Z méně významných typů prodeje vzrostly tržby o výrazných 13,5 procenta ve stánkovém a podomním prodeji. Přetrvával naopak menší zájem o zboží v obchodech typu second hand.