Hlavní obsah

Tržby obchodníků loni rostly každý měsíc. Nejvíc se dařilo e-shopům

• Aktualizováno

Tržby v českém maloobchodě bez prodeje aut se loni zvýšily meziročně o 5,6 procenta, rostly ve všech měsících roku. Nejvýrazněji, o víc než pětinu, loni stouply tržby za zboží prodávané přes internet a prostřednictvím zásilkové služby. V prosinci, kdy tradičně vrcholí vánoční nákupy, zvolnily tržby obchodníků meziroční růst na 4,7 procenta po listopadových 7,8 procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).

Foto: David Ryneš, Novinky

Růst tržeb maloobchodu

Článek

Tržby za prodej potravin loni stouply o dvě procenta, za nepotravinářské zboží o 8,4 procenta. Útraty za pohonné hmoty vzrostly o pět procent.

„Obchodníkům se dařilo nejen před vánočními svátky, ale po celý loňský rok,” komentoval analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. „Nejvíce vzrostly tržby internetovým prodejcům, konkrétně o 21,4 procenta. V souhrnu se však až na výjimky, jako byl například stánkový prodej, dařilo všem segmentům maloobchodu od prodejců počítačů po prodejce oblečení,” dodal ekonom.

V motoristickém segmentu tržby loni meziročně stouply o 2,3 procenta. Za opravy motorových vozidel vzrostly o šest procent, za prodej motorových vozidel a náhradních dílů o 1,4 procenta.

Štědré Vánoce

Zpomalení v prosinci souvisí podle analytiků s tím, že lidé dárky ve velkém nakupovali už v listopadu.

„V prosinci lidé měli v meziročním srovnání o dva pracovní dny méně, což jinými slovy znamená, že domácnosti měly na nakupování v kamenných obchodech méně času. Na útratách domácností to ale není znát a loňské Vánoce tak byly opravdu štědré. Domácnosti, díky vyšším příjmům plynoucím z růstu mezd i vyšší zaměstnanosti, věří v českou ekonomiku a nebály se to ukázat. Obchodníci tak mohou být spokojeni,” uvedla ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám