Článek
Společnost 4 Kavky prodávala původní české hry i přeložené verze her japonských. Mezi příznivci deskovek vyvolal její konec rozruch. „Cirkus a Ponorka se objevily na Temu, zpočátku třeba za 24 kaček i s poštovným,“ popsali majitelé vydavatelství Alice a Martin Kavkovi osud dvou svých populárních her na firemním blogu.
Vydavatelství, které platí vývoj her, ilustrace, texty i licence, muselo najednou soutěžit s kopií svého vlastního produktu prodávaného na Temu za čtvrtinovou cenu. Nerovný boj, kdy firma dodržuje autorské právo a další pravidla, zatímco napodobeniny povinnosti obcházejí, nakonec 4 Kavky položil. S podobným problémem bojují podnikatelé v Česku i jinde v Evropě.
„Nakupování na Temu je populární, protože nabízí nízké ceny, které často nemohou pokrýt ani náklady na dopravu, natož plnění všech pravidel,“ komentoval situaci Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Připomněl, že v konkurenci asijských on-line tržišť snižují malí prodejci počty zaměstnanců, omezují náklady, a přesto nemají jak konkurovat. „Prodej padělků, dotovaná doprava, obcházení daní, cel i ekologických poplatků naprosto křiví trh.“
Kvůli klamavým praktikám, nedodání zboží či chybějícím českým návodům se fungováním Temu zabývá Česká obchodní inspekce. „Účastníme se společného postupu kontrolních orgánů v EU,“ uvedl mluvčí inspekce František Kotrba.
Zboží od anonymních výrobců
Temu funguje jako on-line tržiště, kde zboží nabízí různí prodejci. Patří čínské firmě PDD Holdings, vzniklo v roce 2022 a rychle se rozšířilo do Spojených států i Evropské unie. Využívá masivní reklamu na sociálních sítích a za zlomek běžné ceny nabízí širokou škálu zboží, především oblečení, elektroniky či kosmetiky.
Experti upozorňují, že zboží často pochází od anonymních výrobců, u nichž není možné ověřit, kdo produkt vyrobil, zda splňuje bezpečnostní normy a není zdraví škodlivý. Nebo to, jestli výrobce nezneužil cizí licenci či značku.
Tlak asijského tržiště potvrzuje i Vítězslav Tomeš ze společnosti Musicwear. „Ceny hudebních triček jsou na Temu nižší než 350 korun, naše začínají na 499 korunách,“ řekl s tím, že musí více investovat do reklamy. Upozornil i na kladná hodnocení Temu od českých zákazníků na sociálních sítích. „Nevěřím, že jsou pravá, nebo aspoň ne všechna,“ prohlásil.
Půl miliardy balíčků ročně
Popularita platformy přesto roste. V letošním druhém čtvrtletí stoupl podle zveřejněných výsledků počet uživatelů Temu celosvětově na 416,5 milionu za měsíc, meziročně je to o 68 procent více. Celkový objem letošních prodejů se očekává přes 40 miliard dolarů, v přepočtu 840 miliard korun. Tržiště rozesílá přes 1,6 milionu balíčků denně, tedy 584 milionů ročně.
Anketa
Podnikáním Temu se zabývají i instituce Evropské unie. Na konci října zahájila Evropská komise vyšetřování, zda čínský prodejce neporušuje pravidla proti nezákonným činnostem na internetu. Firma by mohla dostat pokutu ve výši až šesti procent svých celosvětových příjmů. Jde o největší případ uplatnění nové evropské regulace, která má obří čínské e-shopy přimět k dodržování stejných pravidel jako evropské firmy.

