Článek
Spotřeba biopotravin v Česku meziročně roste téměř o čtyři procenta, Češi za ně za rok utratí 2,02 miliardy korun, vyplývá ze studie ministerstva zemědělství. Poslední souhrnná data má za rok 2014, podle odhadů resortu bude ale trend pokračovat a v dalších letech očekává růst o pět až deset procent ročně.
Na českém trhu se v minulých letech objevily desítky nových farmářských obchodů a prodejen s biopotravinami. Mezi významné prodejce patří Sklizeno, Náš Grunt, My Food Market, Food Story či Moje Kredenc. Obrat trhu farmářských prodejen, které mají v sortimentu také, i když nikoli pouze, biopotraviny, již v Česku dosahuje miliard korun.
Sítě Sklizeno a My Food Market plánují otevřít do roku 2018 ve 38 českých a moravských městech až 58 nových poboček, řekl Právu jejich spolumajitel Petr Borkovec.
| Co je biopotravina? |
|---|
| Potravina vyrobená z produktů ekologického zemědělství za podmínek určených zákonem (EU i ČR), která splňuje zvláštní požadavky na jakost a zdravotní nezávadnost, například bez použití umělých hnojiv, postřiků či geneticky modifikovaných organismů (GMO). Biopotraviny vyrobené v ČR jsou označené tzv. zelenou zebrou. Všechny biopotraviny vyrobené v EU nesou také evropskou bioznačku - zelený list z hvězdiček. |
Menší podíl prodejů biopotravin jde přímo od zemědělců z farem nebo prostřednictvím e-shopů.
Na celkových prodejích potravin ale zatím tvoří podíl těch bio necelé jedno procento. To souvisí i s poměrně přísnými požadavky, které musí potraviny pro toto označení splnit.
V módě jsou superpotraviny
Proti masovému fenoménu nakupování potravin ve slevových akcích velkých řetězců, což podle průzkumů dělá skoro polovina Čechů, jde tedy zatím o malý trh, ale s potenciálem.
Rostoucí zájem o bio potvrzují i řetězce, které také biopotraviny začínají postupně zařazovat do slevových akcí.
Oproti běžnému zboží v akci zákazník za biopotraviny zaplatí někdy dva až třikrát víc, než za ty běžné, vyplývá ze srovnání zboží ve slevových akcích serveru Kupi.cz. Nejpestřejší nabídka bioproduktů v akcích je v kategoriích dětské výživy, čaje, obilovin nebo sýrů.
„V současné době zaznamenáváme velký zájem například o kokosové výrobky, o produkty raw (syrové) a zároveň bio, přírodní sladidla a také o superpotraviny (např. obilovina Quinoa, semínka a ořechy, ovocné a zeleninové šťávy) . V rámci nabídky chlazených potravin jsou na předních místech pochopitelně tradiční výrobky, jako jsou vejce, mléko, jogurty, zajímavým doplňkem sortimentu je třeba ghí (přepuštěné máslo),“ řekla Novinkám mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
| Srovnání cen běžných a bio potravin | ||||
|---|---|---|---|---|
| Produkt | Běžné | Bio | Rozdíl cena | Rozdíl (%) |
| Banány (1 kg) | 24,90 Kč | 54,90 Kč | 30,00 Kč | 220,48% |
| Brambory (1 kg) | 16,90 Kč | 26,90 Kč | 10,00 Kč | 159,17% |
| Mléko (1 l) | 14,90 Kč | 17,90 Kč | 3,00 Kč | 120,13% |
| Citróny (1kg, bio 0,5 kg) | 34,90 Kč | 39,90 Kč | 44,90 Kč | 228,65% |
| Máslo (250g, bio 200 g) | 21,90 Kč | 36,90 Kč | 15,00 Kč | 210,62% |
| Vejce M (balení 6ks) | 2,60 Kč | 6,95 Kč | 4,35 Kč | 267,31% |
| Zdroj: Kupi.cz, srovnávané byly výrobky nabízené při slevových akcích | ||||
„Naši zákazníci v kategorii bio nejčastěji nakupují čerstvé mléko, jogurty, vejce, citrony či sirupy. Mezi novinky posledních měsíců patří například tempeh, farmářský jogurt zrající v kelímku, vanilkový cukr s pravou vanilkou a třtinovým cukrem, kakao, krekry s chia semínky či tvarohový dezert,” uvedla mluvčí řetězce Billa Lucie Borovičková.
„Mezi zákazníky pozorujeme rostoucí zájem o biopotraviny. I do České republiky totiž stále silněji proniká fenomén takzvané kreativní spotřeby. Lidé si uvědomují, že upřednostněním bioproduktů přispívají k pozitivním změnám ve společnosti a k ochraně prostředí, ve kterém žijí,“ dodala.
Na konci loňského roku bylo v Česku podle údajů České technologické platformy pro ekologické zemědělství 543 výrobců biopotravin, meziročně o 7,3 procenta více. S výrobou začalo 78 firem, naopak 41 jich skončilo. Ekologičtí zemědělci podle posledních údajů hospodařili v tuzemsku na 502 374 hektarech půdy, což je přibližně 12 procent celkové výměry zemědělského půdního fondu.
Tesco si jména farem vymyslelo
„Ekologické zemědělství je v principu nastaveno na šetrnou formu hospodaření v krajině za maximálního využití místních zdrojů a s přísným rámcem pravidel,“ řekla Novinkám mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.
I biopotraviny podle ní mají zájem například zákazníci, kterým vadí určitá anonymita a uniformita konvenční produkce a zajímá je i příběh, který za každou takovou potravinou stojí - například z jaké farmy pochází.
V Británii nedávno v této souvislosti vyvolal kritiku postup řetězce Tesco, které u některých výrobků používalo v rámci marketingu názvy neexistujících farem.
Někdy se vozí přes půl světa
„Produkce biopotravin je ale zároveň velký byznys, který v praxi znamená velké vývozy naší produkce například do západní Evropy v a zároveň dovozy mnoha komodit ku příkladu z Číny nebo z Jižní Ameriky, což tak zcela popírá princip lokálního hospodaření a šetrného vztahu k přírodě,“ upozorňuje Večeřová. Doporučuje proto sledovat etikety a soustředit se mimo jiné na povinné značení země původu. Biopotraviny vyrobené v EU jsou například označené zeleným listem z hvězdiček.
TIP: Slevy na jednom místě
Porovnat slevy z letáků a ceny v obchodech pomáhá web Kupi.cz.
Podle statistik se do Česka dovážejí biopotraviny například z Argentiny, Kolumbie a Thajska. Roste i dovoz z Filipín, odkud se jako biopotravina obvykle dováží kokosový olej. České biopotraviny se nejčastěji vyvážejí do sousedního Rakouska a Německa, vyplývá ze statistik.

